Om de ambitieuze NAVO-doelstelling van 5 procent van het bbp aan defensie te halen, overweegt de Italiaanse regering om een brug van 13,5 miljard euro naar Sicilië als militaire investering te laten meetellen. Dat schrijft de politieke nieuwswebsite Politico.
‘Een aanfluiting van de NAVO-afspraken’, zegt de Italiaanse oppositie.
30 juni 2025
Leestijd: 2 min
Italië spendeert ongeveer 1,49 procent van het bbp aan militaire uitgaven en behoort daarmee tot de slechtste leerlingen binnen de NAVO.
De nieuwe doelstelling van 5 procent tegen 2035 lijkt bijzonder veraf, maar in Rome wordt nu gedacht aan een creatieve oplossing.
De geplande brug over de Straat van Messina, die Sicilië met het vasteland moet verbinden, zou als ‘strategisch defensieproject’ kunnen worden ingeschreven.
De brug is al decennialang een politiek prestigeproject in Italië. Ze zou met 3,3 kilometer de langste hangbrug ter wereld worden.
Onder premier Giorgia Meloni krijgt het plan nieuw leven en ook een nieuwe invulling.
NAVO-logica
Volgens de Italiaanse minister van Buitenlandse Zaken Antonio Tajani (Forza Italia) en de Italiaanse minister van Infrastructuur en Transport Matteo Salvini (Lega) zou de brug niet alleen economisch, maar ook strategisch belangrijk zijn voor de NAVO.
In een overheidsdocument uit april werd benadrukt dat de brug “een sleutelrol zal spelen in de verdediging en veiligheid” en het vervoer van Italiaanse en andere NAVO-troepen naar het zuiden zal vergemakkelijken.
Officieel is er nog geen beslissing genomen over het project, maar de timing is niet toevallig.
Meloni moet haar kiezers overtuigen van de nood aan hogere defensie-uitgaven, terwijl Italië richting begrotingsdiscipline beweegt.
Italië zou zich kunnen beroepen op het feit dat slechts 3,5 procent van de beoogde 5 procent strikt aan defensie moet worden besteed. De overige 1,5 procent mag gaan naar bredere strategische infrastructuur.
Door de brug als zodanig te bestempelen, zou Rome ook makkelijker investeringen kunnen krijgen.
Felle kritiek
De Italiaanse oppositie noemt het plan dan weer absurd.
“Dit is een aanfluiting van de NAVO-afspraken”, zegt Europarlementslid Giuseppe Antoci (Vijfsterrenbeweging).
“De regering maakt zich belachelijk op het internationale toneel.”
Ook inhoudelijk klinkt er felle kritiek.
De brug zou twee van de armste regio’s van Italië verbinden, waar het bestaande wegennet, het openbaar vervoer en de gezondheidszorg in erbarmelijke staat verkeren.
“Sicilië en Calabrië lijden onder kapotte wegen, gebrekkige ziekenhuizen en trage treinen. De brug is het laatste wat ze nodig hebben”, aldus Antoci.

Lees ook
Lees ook
Lees meer berichten
Bron: De Standaard