Apache – Over theater en masochisme – Als je je laat slaan, verdien je om geslagen te worden

Anemone Valcke (links) en Verona Verbakel brengen een ijzersterke, pijnlijk eerlijke en toch hilarische voorstelling rond het begrip ego. © Inge Baes

De theatersector blaast volgende week verzamelen op het Theaterfestival in Antwerpen. Liefhebbers kunnen er gaan kijken naar de belangrijkste voorstellingen van het jaar. De recente onthullingen over grensoverschrijdend gedrag door een aantal coryfeeën zullen wellicht de gesprekken overheersen. Andere sectoren in de samenleving kunnen iets leren van het zelfonderzoek waaraan theatermakers zich onderwerpen.

Karl van den Broeck – Apache


Laat ik beginnen met twee voorstellingen die in de Antwerpse deSingel – waar het Theaterfestival plaatsvindt – niet te zien zullen zijn.

Ik pik ze eruit omdat ze elk op hun manier over het hete hangijzer van het moment praten:
(al dan niet seksueel) grensoverschrijdend gedrag in de theatersector.

Het begon met de veroordeling van Jan Fabre (achttien maanden cel met uitstel) voor geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk én de aanranding van een vrouw.

Daarna barstte de bom in De Studio in Antwerpen waar sterkhouder Marc Verstappen een stap opzij moest doen toen zijn seksisme werd aangeklaagd in een opvallende, deels fictionele theatertekst van Julie Cafmeyer.

Vlak voor de zomer werd Anne Teresa De Keersmaeker beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag en
“psychisch geweld”.

Vorige week verbrak Internationaal Theater Amsterdam (ITA) alle banden met Ivo Van Hove nadat een audit aan het licht had gebracht dat hij grensoverschrijdend gedrag in het gerenommeerde gezelschap had toegelaten.

Al deze ophefmakende zaken hebben hun sporen nagelaten in de producties die de voorbije seizoenen op de planken werden gebracht.

Een klein briljant pareltje is Het Ego van Verona Verbakel en Anemone Valcke dat in première ging op Theater aan Zee in Oostende.

Deze twee dertigers hebben al heel wat watertjes doorzwommen in theater,
in films en tv-series.

In Oostende brachten ze een ijzersterke, pijnlijk eerlijke en toch somwijlen hilarische voorstelling. Ze draait rond het begrip ego.

Dat van Verona Verbakel krijgt in het begin van de voorstelling een fikse deuk. Ze is urenlang met de auto naar een plek gereden waar ze een piepklein rolletje moet spelen in een internationale filmproductie. De kans op een grote doorbraak, voorwaar.

Omdat de tijd ontbreekt, wordt haar scène geschrapt zodat ze onverrichter zake weer naar huis moet keren.

Klik hier of op de foto
en lees verder op Apache


Apache-hoofdredacteur Karl van den Broeck is journalist sinds zijn 20ste. Eerst 18 jaar bij De Morgen, dan vijf jaar als hoofdredacteur bij Knack en sinds 2011 freelance. Cultuur (en dan vooral literatuur) politiek en geschiedenis zijn zijn passies.


Anemone Valcke (links) en Verona Verbakel brengen een ijzersterke, pijnlijk eerlijke en toch hilarische voorstelling rond het begrip ego. © Inge Baes
Anemone Valcke (links) en Verona Verbakel brengen een ijzersterke, pijnlijk eerlijke en toch hilarische voorstelling rond het begrip ego.
© Inge Baes

Lees ook

Klik op de hyperlink hieronder
en vind andere artikels van

Apache


Bron: Apache

Welkom op Facebook

Welkom op Bluesky

Naar de website


Scroll naar boven