Mobiliteit – Amper 5 procent van de Vlaamse fietspaden is veilig


Van de eenrichtingsfietspaden langs de Vlaamse ­gewestwegen voldoet amper 5,4 procent aan de nieuwe ­normen uit het Fietsvademecum.

De Standaard


Minister van Mobiliteit Lydia ­Peeters (Open VLD) pakte eerder dit jaar uit met een nieuw Fiets­vademecum, waarin strengere ­normen voor fietspaden zijn vastgelegd. Zo moeten fietspaden langs de Vlaamse wegen voortaan minstens 2 meter breed zijn in ­elke rijrichting.

Uit cijfers die Vlaams Parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit) opvroeg, blijkt dat amper 5,4 procent van de eenrichtingsfietspaden langs de gewestwegen aan die norm ­voldoet. Voor dubbelrichtings­fiets­paden gaat het om 11,4 procent. Die zijn minstens 3 meter breed.

Antwerpen scoort best

De fietspaden in de provincie Vlaams-Brabant scoren het slechtst. Amper 2,8 procent van de eenrichtingsfietspaden voldoet daar aan de norm.

Ook Oost-Vlaanderen scoort met 3,4 procent slecht. Limburg (5 procent) en West-Vlaanderen (5,5) vormen de middenmoot.

De eenrichtingsfietspaden in de provinie Antwerpen zijn ­gemiddeld genomen het breedst. 9,6 procent van de 1.309 kilometer fietspad is er 2 meter of breder.

‘Willen we de veiligheid van ­onze fietsers garanderen zijn ­veilige fietspaden cruciaal’, zegt Lambrecht.

‘Maar dat betekent dat ze breed genoeg en vrijliggend moeten zijn. Helaas voldoet vandaag maar een klein deel van onze fietspaden aan die nieuwe norm, ondanks de hoge budgetten die de ­afgelopen jaren naar fietsinfrastructuur gingen.

‘Wil Vlaanderen zijn eigen opgestelde norm halen, is er nog veel werk voor de boeg.’ (hh)


Fietspaden moeten minstens 2 meter breed zijn. ppg

Lees ook

Bart Eeckhout – Onder het beleid van minister Peeters is een trendbreuk gerealiseerd – Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers is weer gaan stijgen
Verkeersdoden – We kweken als ouders een achterbankgeneratie

Bijhorende Facebook groep

Facebook Onderweg 2.0

Bijhorende Website

puzzle, heart, love-1721592.jpg
Onderweg 2.0

Bron: De Standaard

Naar Facebook

Naar de website


Scroll naar boven