Carrefour Market – Zijn groenten mét zakje goedkoper dan zonder

© Sarah Van den Elsken/Fotomontage GVA

Stefan Bracke keek raar op toen hij bij het wegen van zijn groenten in de Carrefour Market in Edegem meer leek te moeten betalen als hij geen zakje gebruikte dan als hij er wel eentje nam. De supermarktketen ziet het probleem niet, alhoewel onder het winkelpersoneel en zelfs op de klantendienst verwarring bestaat over de keuze tussen ‘herbruikbaar zakje’ en ‘geen zakje’.

Jonas van Boxel – GVA


“Verwarring aan weegschaal bij Carrefour: zijn groenten mét zakje goedkoper dan zonder?”

GVA


Tijdens zijn bezoek aan de Carrefour Market in Edegem kwam Stefan tot een vreemde vaststelling. Aan de weegschaal op de groenten- en fruitafdeling krijgt hij de keuze: ‘geen zakje’ of ‘herbruikbaar zakje’.

Hij kiest de laatste optie, waarna de printer zijn etiket afdrukt. “Ik besefte dat ik me had vergist: ik had een boodschappentas bij, dus ik wou geen herbruikbaar zakje”, zegt hij.

Daarom weegt hij zijn groenten opnieuw, deze keer met de keuze ‘geen zakje’. “Tot mijn verbazing merkte ik dat mijn product duurder was geworden.”

Stefan spreekt een jobstudent aan, maar die weet van niets. Ook een meer ervaren medewerker kan de zaak niet opklaren.

“De winkelbedienden die kwamen kijken, gaven allemaal aan dat ze altijd ‘geen zakje’ kozen en niet wisten dat het mét herbruikbaar zakje goedkoper was.”

‘Herbruikbaar zakje’ versus ‘geen zakje’: de eerste optie is goedkoper dan de tweede
‘Herbruikbaar zakje’ versus ‘geen zakje’: de eerste optie is goedkoper dan de tweede
© Sarah Van den Elsken

Betaalt Stefan al jarenlang te veel voor zijn groenten en fruit?

“Ik dacht niet dat er kwaad opzet in het spel was, maar voelde me wel opgelicht.”

Terug thuis neemt hij dan ook contact op met de klantendienst. Daar krijgt hij een antwoord dat het verhaal enkel maar ingewikkelder maakt:

“Als de klant kiest voor ‘herbruikbaar zakje’ dan betekent dit dat hij geen zak van de winkel neemt en zijn eigen zakje voorziet”, staat te lezen.

“Herbruikbaar is per definitie niet nieuw, dus niet aangekocht in de winkel.

“Als de klant kiest voor ‘geen zakje’ betekent dit dat de klant geen zakje heeft en dus een zak van de winkel gebruikt en ‘aankoopt’.”

Een vreemde redenering, want – zoals bij Stefan het geval is – je kan je groenten of fruit ook gewoon rechtstreeks in je boodschappentas meenemen, zonder eigen zakje of eentje van de winkel.

Wanneer hij dit voorlegt aan de klantendienst krijgt hij een totaal andere verklaring:

“Wegen met een zakje betekent dat de weegschaal rekening houdt met het zakje dat meegewogen wordt en het nettogewicht in fruit/groente dus lager ligt dan het absolute gewicht dat de weegschaal meet. Dat wordt verrekend in de prijs.”

Het verschil zit hem dus in het gewicht van het zakje, dat afgetrokken wordt van de gewogen groenten of fruit. ‘Tarra’ heet dat, het verschil tussen bruto en netto.

Een eigen test in andere winkels van Carrefour bevestigt dit: bij de keuze ‘herbruikbaar zakje’ gaat 20 gram van het totaalgewicht, wat een klein bedrag oplevert: de appels van Granny Smith worden op die manier 6 eurocent goedkoper, een tros bananen 4 eurocent.

“Wegen met een zakje betekent dat de weegschaal rekening houdt met het zakje dat meegewogen wordt en het nettogewicht in fruit/groente dus lager ligt dan het absolute gewicht dat de weegschaal meet. Dat wordt verrekend in de prijs”

Klantendienst Carrefour

Die 20 gram is het gewicht van het herbruikbare stoffen zakje dat Carrefour sinds 2022 voorziet in zijn winkels. Wie zonder zakje weegt en foutief op ‘herbruikbaar zakje’ duwt, betaalt dus eigenlijk te weinig.

In het omgekeerde verhaal, met zakje wegen en op ‘geen zakje’ duwen, betaal je wat te veel, want het gewicht van het zakje zit dan mee in de prijs van het product.

Stefan Bracke in de Carrefour Market in Edegem.
Stefan Bracke in de Carrefour Market in Edegem. © Sarah Van den Elsken

In de hypermarkten en de meeste markets van Carrefour wegen de klanten hun fruit en groenten zelf.

In principe is het heel gemakkelijk om te sjoemelen en steeds op ‘herbruikbaar zakje’ te duwen terwijl je zonder zakje weegt, al win je er maar enkele eurocenten mee. Maar Carrefour heeft vertrouwen in zijn cliënteel.

“We doen een beroep op de verantwoordelijkheid en eerlijkheid van de klanten om tijdens het wegen de optie te kiezen die overeenkomt met de werkelijkheid”, zegt woordvoerder Syrin Stambouli.

Ze voegt eraan toe dat het systeem goed werkt zoals het is en dat er geen plannen zijn om het aan te passen.

“We doen een beroep op de verantwoordelijkheid en eerlijkheid van de klanten om tijdens het wegen de optie te kiezen die overeenkomt met de werkelijkheid”

Syrin Stambouli
Woordvoerder Carrefour

Daar is Stefan Bracke, die al meer dan dertig jaar in IT en communicatie werkt en veel ervaring heeft met het bouwen van websites en software, het niet helemaal mee eens.

“Ik heb geleerd dat je het voor gebruikers zo simpel mogelijk moet maken. Mensen moeten weten waarover het gaat.

“In dit geval had men op zijn minst een knop met extra informatie kunnen voorzien op het scherm.”


© Sarah Van den Elsken/Fotomontage GVA
© Sarah Van den Elsken/Fotomontage GVA

Lees andere berichten in deze categorie



Bron: GVA

Welkom op Facebook

Naar de website


Scroll naar boven