Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) wil de ‘ongewenste perverse effecten’ van de lokale verkeersboetes aanpakken. Sommige gemeenten zouden de GAS-boetes te veel als een goudmijn beschouwen.
Ann De Boeck – De Morgen
‘Handhaving is geen verdienmodel’
Annick De Ridder
Vlaams minister van Mobiliteit (N-VA)
Sinds 2021 mogen gemeenten zelf GAS-boetes uitdelen voor snelheidsovertredingen op plaatsen waar maximaal 30 of 50 kilometer per uur mag worden gereden.
De administratieve geldboete geldt enkel voor overtredingen waarbij de snelheidslimiet met maximaal 20 kilometer per uur wordt overschreden.
Het boetebedrag varieert tussen 53 en 163 euro. Die opbrengst mogen gemeenten in eigen zak steken.
Het voordeel is dat de politie niet langer alleen staat bij verkeerscontroles. Ook de financiën van de gemeenten, die doorgaans krap bij kas zitten, varen er wel bij.
Vorig jaar haalden Vlaamse steden en gemeenten samen 124 miljoen euro op aan GAS-boetes, een bedrag dat in stijgende lijn zit. Maar die opbrengst is ook de achilleshiel van het systeem.
Eerder dan de veiligheid lijken sommige flitspalen en trajectcontroles namelijk vooral de gemeentekas te dienen.
Wat ook niet helpt, is dat privébedrijven goud hebben geroken. Bij gebrek aan expertise en investeringsbudget besteden nogal wat gemeenten de installatie en het onderhoud van hun trajectcontroles uit aan een privéfirma.
Zo zouden zeker 35 gemeenten een samenwerking hebben opgestart met het privéconsortium TaaS (Trajectcontrole As A Service), dat per geïnde boete van 53 euro een bedrag van zo’n 24 euro zou krijgen. Hoe meer geïnde boetes, hoe hoger de opbrengst.
Ondergeschikte veiligheid
Die commercialisering roept vragen op.
Toen De Standaard enkele jaren geleden de contracten kon inkijken die lokale besturen hadden afgesloten met TaaS, bleek het bedrijf allerlei eisen te stellen om de trajectcontroles optimaal te laten renderen.
Zo gingen lokale besturen akkoord om langs het parcours geen verkeersremmers te plaatsen. Dat was beter voor de opbrengst. Maar wat met de verkeersveiligheid?
Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) wil nu een einde maken aan de uitwassen.
“Handhaving kan nooit een verdienmodel zijn. Het dient de verkeersveiligheid te verhogen en moet als rechtvaardig ervaren worden”, zo schrijft ze in haar beleidsnota, die ze donderdag voorstelt in het Vlaams Parlement.
De Ridder wil zowel de wijze van handhaving als de strafbepalingen evalueren.
‘Het kan niet de bedoeling zijn dat gemeenten snelheidsremmende maatregelen weghalen om winst te maken’
Annick De Ridder
Vlaams minister van Mobiliteit (N-VA)
“Het huidige systeem heeft ongewenste perverse effecten”, zo legt haar woordvoerder uit.
“Bepaalde gemeenten sanctioneren niet op de plaatsen waar de onveiligheid het grootst is, maar op de plaatsen waar ze de meeste inkomsten kunnen genereren.
“Bovendien kan het niet de bedoeling zijn dat gemeenten snelheidsremmende maatregelen tegenhouden of zelfs weghalen, puur om winst te maken.”
Geldklopperij
In de campagne voor de lokale verkiezingen haalden al verschillende politici uit naar het GAS-boetesysteem.
Zo hekelde John Crombez (Vooruit) de zones 30 in Oostende waar volgens hem massaal werd geflitst om de stadskas te spijzen.
“Geldklopperij”, klonk het.
In Lubbeek protesteerde Theo Francken (N-VA) dan weer tegen de superflitspaal die de stad Leuven vlak aan de grens met zijn gemeente had neergepoot. Die had volgens hem weinig met verkeersveiligheid te maken.
Ook verkeersexperts hebben al langer hun twijfels bij het systeem van de lokale GAS-boetes.
Die houden namelijk een depenalisering in.
Wie de administratieve boete van diens gemeente betaalt, wordt daar later nooit meer mee geconfronteerd.
“Je kunt vijftig keer een GAS-boete moeten betalen voor overdreven snelheid. Maar als je later voor een andere verkeersovertreding voor een politierechter verschijnt, weet die daar niets van”, zegt mobiliteitsdeskundige Kris Peeters.
Als het van De Ridder afhangt, komt er een einde aan die straffeloosheid. Ze wil een registratiesysteem ontwikkelen waarin de verkeersinbreuken die gemeenten vaststellen worden opgeslagen. Die gegevens wil ze ook koppelen aan de federale gegevens.
Dat is interessant voor wanneer het rijbewijs met punten er ooit zou komen. In dat geval zou er ook voor GAS-overtredingen punten kunnen worden afgetrokken.
“De koppeling zal toelaten om recidive beter op te volgen”, stelt De Ridder in haar beleidsnota.
Ook dit staat er in de mobiliteitsplannen
- Weg met oude dieselbussen
De Lijn krijgt eenmalig 400 miljoen euro voor de aankoop van nieuwe trams en bussen. Dat moet de vergroening van de busvloot versnellen. - Antwerpse en Brusselse ring in een nieuw kleedje
Er vloeit meer dan 1,3 miljard euro naar nieuwe bruggen, tunnels en andere infrastructuur. De Antwerpse en Brusselse ring worden grondig aangepakt. - Iedereen op de fiets
Vlaanderen blijft fors investeren in fietspaden. Het doel: tegen 2040 moeten we minstens drie op de tien verplaatsingen met de fiets afleggen. - Digitale verkeerstoren
De Ridder ziet een belangrijke rol weggelegd voor de regionale luchthavens. Er komt een centrale digitale verkeerstoren om hun vliegverkeer te regelen. - Jongerenkorting op het openbaar vervoer
De Lijn krijgt meer vrijheid om haar eigen tarieven te bepalen. Daarbij moet er wel werk worden gemaakt van een speciale jongerenkorting. - Bodycams en extra controleurs bij De Lijn
Om de veiligheid op het openbaar vervoer te verhogen, denkt De Ridder aan bodycams voor de chauffeurs en extra controleurs. - Verkeersbelasting voor buitenlanders
Er word gezocht naar een digitaal systeem om buitenlandse chauffeurs te laten betalen voor het gebruik van onze wegen. Een opdracht voor minister van Financiën Ben Weyts (N-VA).
Lees ook
Lees meer berichten
In de categorie Maatschappij
Bron: De Morgen