De VRT roept Tom Waes op het matje, maar laat intussen vrolijk de drank over het scherm stromen in de eigen tv-programma’s, schrijft Annelies De Waele.
Annelies De Waele – De Standaard
‘De VRT kijkt zelf te diep in het glas en moet dus niet te hoog van de toren blazen tegen Tom Waes‘
Annelies De Waele
BV’s en overmatig drankgebruik: het verdient stilaan een aparte rubriek in de jaaroverzichten.
Het lijstje van bekende koppen die door alcohol hun carrière in gevaar brachten, wordt lang.
- Vincent Van Quickenborne (het gitaarplasincident)
- Conner Rousseau (racistische dronkemanspraat op café)
- Nick Bril (medewerker overreden op de parking van zijn restaurant na een feestje).
En dan vergeet ik er vast nog een paar. Nu komt daar dus Tom Waes bij.
Bij het ene incident was de menselijke schade al zwaarder dan bij het andere, maar de rode draad blijft dat het om mensen gaat die op een bepaald moment te diep in het glas keken en daardoor stomme dingen zegden of deden.
Die groep vormt het topje van de ijsberg. Voor elke BV die lazarus het gezond verstand verliest, zijn er tientallen onbekenden die hetzelfde doen – het komt niet allemaal in de media.
We drinken. We drinken bijna allemaal. De ene beheerst, zuinig, om de smaak. De andere gulzig, ongeremd, om de nevel, wegens de miserie. En dan bestaat nog alles wat daartussenin ligt.
Naar aanleiding van de hulde aan Luc De Vos op de Gents Vrijdagsmarkt, durfde een enkeling zich toch afvragen waarom iemand die, zacht gezegd, al eens een glaasje dronk, een volksheld wordt. Het leek op heiligschennis. Je moet de dingen kunnen scheiden.
Alcohol is de drug die het vaakst wordt goedgepraat, het vaakst wordt verdoezeld met allerlei argumenten: plezier, culinair genot, Bourgondische volksaard, goed voor het hart.
En een keer per jaar doen we alsof we dat collectieve probleem aanpakken: we organiseren een Tournée Minérale – voor de durvers.
Niet zo luid roepen
De VRT denkt het probleem snel te kunnen oplossen. Goudhaantje Waes werd meteen berispt.
“Onze bekende koppen hebben een voorbeeldfunctie”, klonk het.
Tom Hannes vond die voorbeeldrol van Waes discutabel (DS 5 december): Een openbare omroep die inzake management zelf niet altijd het goede voorbeeld geeft, moet niet te luid staan roepen.
In De Morgen ging gezondheidswetenschapper Filip Lardon (Universiteit Antwerpen) een stap verder. Hij stipte het programma De Columbus aan, “waar voor, in en achter de bus gedronken wordt. En Wim Lybaert kruipt daarna ook gewoon achter het stuur van zijn bus.
“Idem voor Thuis, waar elke gelegenheid te baat genomen wordt om te drinken. (…) Je moet alcohol niet verbannen van tv, maar het beeld dat we krijgen van alcoholgebruik is wel heel tolerant en genormaliseerd.”
Ik volg hem. Het is een bedenking die ik me ook al geregeld heb gemaakt.
Er is niks mis met een glaasje op tv, een lekkere Bordeaux (één!) aan de wielertafel van Karl Vannieuwkerke, een fluitje champagne met oudejaar, een scheutje cognac in de chocomousse van Jeroen Meus.
Drank in de kantlijn. Maar momenteel lijkt de VRT een sponsorcontract te hebben met nagenoeg elke drankproducent in Vlaanderen.
Minder grappig
Dinsdag nog, terwijl op VRT Canvas een programma liep over druggebruik, kon je op VRT 1 kijken naar Het huis met Barbara Sarafian, waarin volop prosecco werd geschonken – de fles van de sponsor mooi in beeld – en cocktails werden gemixt.
Het hoort erbij, kun je denken: met een beetje alcohol komt de gast wat los en krijg je betere gesprekken.
Toch moet het misschien allemaal wat meer gekaderd worden. Zoals een kijker onbewust reclame oppikt, zo pikt hij onbewust wellicht ook alcoholnormalisering op.
Het ergst is nog Het journaal.
- Sfeerbeelden van de uittocht naar Rock Werchter? Steevast bakken bier in beeld.
- Praatje met een sporter die een overwinning boekte? Altijd komt de vraag met welke drank hij dat gaat vieren.
Onlangs nog ging een reportageploeg de sfeer opsnuiven op de zesdaagse in het Gentse Kuipke. De journalist vond er niets beter op dan met een paar drinkebroers te praten die zich lallend in het midden van de arena ophielden en duidelijk niet voor de koers waren gekomen.
Enkele dagen later verdronk een bezoeker aan het Kuipke na een nachtje stappen in de Leie: dat was minder grappig.
Als je vandaag beelden ziet van oude praat programma’s waarin gasten in de studio zitten te roken, dan kun je nauwelijks je ogen geloven.
Misschien zullen we ooit dezelfde reactie hebben bij programma’s waarin gul alcohol wordt geschonken.
Lees ook
Bron: De Standaard