Cultuur – Stad Antwerpen verbiedt benefiet ten voordele van Gaza

Dennis Tyfus. © Fred Debrock

Beeldend kunstenaar Dennis Tyfus wilde een benefietfestival organiseren ten voordele van de slachtoffers in Gaza, maar werd teruggefloten door de stad Antwerpen. “Het is puur pestgedrag. De schepen doet al jaren niets anders dan de cultuursector bruuskeren.”

Josephine Dapaah – De Standaard


From de Schelde to the sea. Onder die noemer organiseerden beeldend kunstenaar Dennis Tyfus en andere actoren uit de cultuursector een benefietfestival voor de slachtoffers in Gaza.

Het festival zou dit weekend plaatsvinden in het paviljoen De Nor op de terreinen van het Middelheimmuseum.

Tyfus liet De Nor zes jaar geleden bouwen in samenwerking met FVWW Architecten. De kunstenaar organiseert er geregeld concertavonden, met het oog op verbinding.

Nu dus ook een benefietevenement. Tot de stad Antwerpen daar anders over besliste.

“Vanochtend liet de directie van het Middelheim me weten dat er een overleg kwam met de schepen van cultuur (Nabilla Ait Daoud (N-VA), red.). Intussen heeft de stad beslist dat het evenement niet mag doorgaan.”

Woordvoerder Dirk Delechambre laat weten dat de stad “na een risicoanalyse oordeelde dat het initiatief niet past op een stedelijke locatie.”

Sarah Weyns, directrice van het Middelheimmuseum, reageerde in bijna dezelfde woorden.

De stad stelt bovendien dat het initiatief “niet tegemoetkomt aan de doelstelling om verbinding na te streven tussen de verschillende gemeenschappen die Antwerpen rijk is”.

Politieke bemoeizucht

Onzin, vindt Tyfus.

“De titel is een knipoog naar ‘From the river to the sea: Palestine will be free’”.

Die leuze omvat de wens dat het gebied tussen de rivier de Jordaan en de Middellandse Zee, waar Palestijnse gebieden en Israël liggen, volledig vrij Palestijns gebied zou moeten zijn.

“Door er een nieuwe invulling aan te geven, willen we onschuldige burgerslachtoffers in Gaza de hand reiken.

“Als je echt gelooft dat we vinden dat Palestina van de Jordaanoever tot aan de Schelde moet reiken, dan ben je knettergek.”

Voor Tyfus past deze beslissing van schepen Ait Daoud in een breder patroon.

“Het is puur pestgedrag. De schepen doet al jaren niets anders dan de cultuursector bruuskeren. Ik begrijp dat niet. Een constructieve samenwerking zou veel interessanter zijn.”

De opbrengst van dit festival gaat naar de Hope Foundation, een internationale burgerorganisatie die, onder meer in Gaza, werkt met kinderen die oorlogstrauma’s oplopen.

Via sport, onderwijs en speelse initiatieven, zoals een mobiele bioscoop, wil de organisatie tegenwicht bieden aan de oorlogsgruwel.

“Het absolute tegengestelde van een politieke organisatie. We hebben speciaal voor dit project gekozen vanwege de artistieke inslag.

“Dit is geen politiek gebeuren. Integendeel, we zetten de politiek net aan de kant omdat ze niets doet.

“Hoeveel onschuldige slachtoffers moeten er nog vallen voor onze politici ingrijpen?”

Dat de stad niets doet, spreekt Delechambre tegen. Hij verwijst daarvoor naar een voorstel van een motie die de gemeenteraad goedkeurde. In dat voorstel aan de Israëlische ambassade en het consulaat van Palestina roept de stad op tot de-escalatie van het gewapend conflict in Israël en de Gazastrook.

“Beetje triest dat ze zich er daarmee denken vanaf te maken”, vindt Tyfus.

“De onschuldige bevolking in Gaza heeft er weinig aan.”

In plaats van daadkrachtig op te treden, zo hekelt Tyfus, mengt de stedelijke overheid zich steeds vaker in culturele agenda’s.

“Waar gaan we als samenleving naartoe als politici zich bemoeien met de inhoud van artistieke programma’s?”

Onbedoelde reclame

Delechambre wijst erop dat Tyfus dit festival organiseerde zonder overleg.

“Ik moet met niemand overleggen”, zegt de kunstenaar. Evenementen rond De Nor vinden vaak ’s nachts plaats, wanneer het Middelheim gesloten is.

Om de onafhankelijkheid van zijn project te garanderen, liet Tyfus een hek plaatsen rond de installatie.

“Zo is het duidelijk dat dit losstaat van het museum. Die scheiding is contractueel vastgelegd. Het Middelheim heeft mijn werk in bruikleen, maar dat contract zegt niets over de inhoudelijke programmatie van De Nor, omdat er wederzijds vertrouwen is.”

En dat is er nog steeds, benadrukt Tyfus.

“Wij hebben verder geen probleem met het Middelheim. Onze samenwerking is altijd prima verlopen en ik ga ervan uit dat dat zo blijft. Het museum wordt nu net zo goed voor schut gezet.”

Weyns schrijft nog dat het Middelheim “rechtstreeks met de kunstenaar verder dialoog zal voeren over de bestaande artistieke samenwerking.”

Onder Tyfus’ Instagrampost regent het misnoegde reacties als “Echt om te kotsen!!” en “Wegstemmen in oktober.”

Het illustreert hoe de stad zichzelf in de vingers snijdt, meent Tyfus.

“Ik moet de stad bedanken. Door dit evenement te verbieden, maken ze er reclame voor. De ticketverkoop is verviervoudigd. Zo bereikt de schepen het tegendeel van wat ze wilde.”

Want, benadrukt Tyfus: “We gaan ons niet laten kennen. Dit evenement gaat door. Ik krijg net bevestiging dat het mag doorgaan in de Blikfabriek (oude industriële site in Hoboken, nu socioculturele ontmoetingsplek, red.).”



Dennis Tyfus. © Fred Debrock
Dennis Tyfus. © Fred Debrock

Lees ook

Niet de balorige kunstenaar bedreigt de verbinding in de samenleving, wel de politicus die enkel gezagsgetrouwen tolereert
Plage Centrale – Ella Leyers en Dennis Tyfus
Recensie – Kunstenaar en antiheld Dennis Tyfus versmelt punk met literatuur op nieuwe expo


Bron: De Standaard

Naar Facebook

Naar de website


Scroll naar boven