Edegem – Bart Massin (44) uit Edegem richtte Stroohm op en droomt al van een elektrische boot


Vanuit een oude kolencentrale leidt Bart Massin zijn bedrijf Stroohm dat laadpalen plaatst voor elektrische wagens en bedrijven en particulieren helpt om hun elektrische auto’s maximaal te laten renderen. “Als we de 350.000 elektrische wagens die nu rondrijden, samenbrengen, hebben we een enorme powerplant.”

Kris Vanmarsenille – GVA

23 mei 2025

Leestijd: 12 min


“Ik heb nog altijd bewondering voor Elon Musk als ondernemer”

Bart Massin


De oude kolencentrale aan de oevers van de Schelde in Schelle is een indrukwekkende site, waarin voorlopig nog maar een aantal bedrijven gevestigd zijn. Eén daarvan is Stroohm.

We praten met Bart Massin in zijn kantoor met uitzicht op de Schelde.

We zitten op tweedehandsstoelen aan een tweedehandstafel. Voor het raam staat een prachtig bankstel.

“Dat heb ik van een kunstenares overgenomen. Wij zijn niet alleen duurzaam met auto’s, maar met alles”, zegt hij trots.

Massin groeide op Edegem, studeerde ingenieur elektromechanica aan het toenmalige De Naeyer Instituut in Sint-Katelijne-Waver en ging meteen daarna aan de slag bij Fluxys.

Vijf jaar later verhuisde hij naar Electrabel om daar de gasactiviteiten te leiden.

“Door de fusie met Gaz de France zat ik vaak in Parijs. Op een bepaald moment vroegen ze me om daar te gaan wonen, maar dat zag ik niet zitten.

“In 2014 ben ik dan geswitcht naar elektriciteit. Het departement Innovatie zat in een kantoor naast het onze in dezelfde gang.

“‘Bart, we willen iets doen met laadpalen en leasing van elektrische auto’s. Wil je niet meewerken?’, vroegen ze.

“‘Weet je wat?’, dacht ik. ‘Ik ga dat gewoon zelf doen.’ Ik ben begonnen als een start-up van Electrabel, maar dat werkte niet.

“In 2016 ben ik in mijn eentje begonnen.”

Bart Massin en Stroohm
  • Bart Massin (44) groeide op in Edegem.
  • Studeerde voor ingenieur in Sint-Katelijne Waver.
  • Werkte voor Fluxys en Electrabel.
  • Richtte in 2017 Stroohm op.
    De naam is een samentrekking van stroom en Ohm, de eenheid waarmee elektrische weerstand wordt gemeten. “We moeten de weerstand tegen elektrische auto’s wegnemen”, zegt Massin.
  • Stroohm telt 65 werknemers, onder wie een derde eigen installateurs.
  • De omzet is ruim 10 miljoen euro.
Als je in die tijd een Tesla zag, bleef je staan om hem na te kijken. Zo zeldzaam waren elektrische auto’s. Was jij er in 2016 al van overtuigd dat ze de toekomst waren?

Bart Massin: “Elektrische auto’s waren inderdaad zeldzaam. Er waren twee Tesla-modellen, de BMW i3, de Renault Zoe en de Nissan Leaf. Volkswagen was nog volop auto’s op CNG-gas aan het bouwen. Colruyt promootte dat met zijn DATS 24-stations.

“Er was veel twijfel over elektrisch rijden, maar ik was er toen al zeker van dat het de toekomst was. Waterstof is een veel te omslachtig procedé en CNG is nog altijd een fossiele brandstof. Ik geloofde rotsvast in elektrische auto’s.”

Hoe doe je dat, een eigen bedrijf beginnen?

“Gewoon thuis in mijn eentje. Op 16 oktober 2017 heb ik Stroohm opgericht en heb ik onmiddellijk een contract afgesloten met Leaseplan om hun aanbod te elektrificeren. Dat hebben we twee jaar samen gedaan. Ik leverde onder andere de slimme laadkabels.

“In 2019 ben ik met een vennoot begonnen met de verkoop van laadpalen en heb ik de eerste medewerker aangeworven om palen te plaatsen.

“Omdat mijn vennoot van Dendermonde was, werkten we toen vanuit een oud aardappel magazijn in Baasrode.”

Bart Massin: “Wij helpen bedrijven met het elektrificeren van hun vloot.”
Bart Massin: “Wij helpen bedrijven met het elektrificeren van hun vloot.” © Frederik Beyens
Wat doet Stroohm eigenlijk?

“We helpen bedrijven met het elektrificeren van hun vloot. We plaatsen palen bij bedrijven en bij de mensen thuis.

“We helpen om een carpolicy te ontwerpen en we hebben software die helpt om zo zuinig mogelijk publiek te laden en thuis maximaal gebruik te maken van zonne-energie.

“We staan ook bedrijven bij met de fiscaliteit rond leasewagens.”

Jij was een pionier. Nu is het aantal laadpalen enorm toegenomen, maar particulieren zijn nog altijd moeilijk te overtuigen om een elektrische auto te kopen.

“De particulier kijkt te veel naar de aankoopprijs van de wagen en te weinig naar de kostprijs per gereden kilometer.

“Als je zonnepanelen hebt en je laadt op een slimme manier, rij je voor de helft van de prijs. Zeker als je een elektrische tweedehandsauto koopt.”

Als je een dynamisch energiecontract hebt, kun je perfect laden op het moment dat de elektriciteit het goedkoopst is

Bart Massin
Oprichter en CEO van Stroohm

Is dat zo? Sommige berekeningen spreken dat tegen.

“Dat is heel zeker zo. (Springt recht en haalt er zijn smartphone met de gloednieuwe Stroohm-app bij)  

“Je moet om te beginnen een dynamisch energiecontract hebben, dan kun je perfect laden op het moment dat de elektriciteit het goedkoopst is. (Hij toont de overzichtelijke tabellen in de app)

“Zie je dit dal in de prijzen rond de middag? Dan moet je je auto opladen om de energie in de ochtend- en avondspits te gebruiken.

“Jammer dat zo weinig mensen het aandurven om een dynamisch elektriciteitscontract af te sluiten.”

“Met onze nieuwe app, die pas operationeel is, kun je je wagen automatisch laden op de goedkoopste momenten.  

“Wat ook kan: je auto inpluggen en hem alleen laten laden op de zonne-energie van je zonnepanelen. Wij installeren dus niet alleen laadpalen, we helpen je ook om er slim mee om te gaan.

“Nog iets: als op kantoor de laadpalen bezet zijn, kun je je via deze app in de wachtrij zetten. Dan krijg je een seintje als er een plaats vrij is.”

Aan het ontbijt in de eetruimte van Stroohm in Schelle. “Elke middag bakken we hier croques.”
Aan het ontbijt in de eetruimte van Stroohm in Schelle. “Elke middag bakken we hier croques.”  © Frederik Beyens
Dynamische contracten zijn dus de toekomst.

“Ja, die hebben we nodig voor onze energietransitie.

“We gaan almaar meer zonne-energie opwekken. Er komen elke dag zonnepanelen en windparken bij. De prijs ’s middags is nu al vaak nul. We moeten onze consumptie van de ochtend- en de avondpiek naar de middag brengen.

“Elektriciteit kun je niet stockeren, maar we hebben vandaag rond de 350.000 elektrische auto’s. Als je die auto’s samenbrengt in een Virtual Power Plant (VPP), dan kun je een enorme voorraad elektriciteit aanleggen voor de spitsuren.

“Dat is mijn ambitie met Stroohm: deze steenkoolcentrale wekte vroeger ongeveer 300 megawatt op. Als we 350.000  elektrische auto’s slim kunnen aansturen, kunnen we dezelfde flexibiliteit bieden voor Elia.”

© Frederik Beyens
Maar dan heb je autobatterijen nodig die ook elektriciteit kunnen afgeven.

“We kunnen vandaag al het verbruik op de daluren laten plaatsvinden om het elektriciteitsnet te ondersteunen.

“Willen we nog verder gaan? Dan hebben we bidirectionele batterijen nodig, maar de mogelijkheid om energie op te slaan en weer af te geven zit al in de meeste auto’s. Er is alleen geen software om ze te activeren. Daar willen wij voor zorgen.”

Wie zijn de concurrenten van Stroohm?

“Onze concurrenten zijn Electrabel, Eneco, Total Energies en andere energieleveranciers, maar zij hebben een totaal ander doel.

“Zij willen hun elektriciteit zo duur mogelijk verkopen. Zij willen dat je je auto laadt tijdens de daluren, maar ze verkopen je die elektriciteit tegen de piekprijzen.

“Wij verkopen geen elektriciteit, dus onze doelstelling is dat de mensen zo weinig mogelijk geld uitgeven aan energie.”

Ik hou me vooral bezig met de strategie van het bedrijf, maar ik heb een heel geëngageerde hr-manager. Wij vullen elkaar perfect aan

Bart Massin
Oprichter en CEO van Stroohm

Intussen is Stroohm uitgegroeid tot een bedrijf met 65 mensen. Wat voor een soort baas ben jij?

“Ik probeer altijd correct te zijn, maar ik ben ook veeleisend.

“Ik heb een ingenieursprofiel, ik vind resultaat het belangrijkste. De klant staat centraal. Wij monitoren constant de tevredenheid van onze klanten en we keren op bedrijfsniveau bonussen uit als onze klanten tevreden zijn.

“Ik weet dat ik minder sterk ben in people management. Ik hou me vooral bezig met de strategie van het bedrijf, maar ik heb een heel geëngageerde hr-manager. Wij vullen elkaar perfect aan.”

Wat is het fijnste aan je job?

“Ik innoveer graag. Op het vlak van innovatie wil ik altijd de eerste zijn, ik wil de kar trekken, mijn stempel drukken. En ik ben heel klantgericht.

“Als de medewerkers van een bedrijf tevreden zijn over onze app of als ik mensen heb overtuigd van de voordelen van elektrisch rijden, dan ben ik gelukkig.”

Met een werknemer in het magazijn van Stroohm.
Met een werknemer in het magazijn van Stroohm. © Frederik Beyens
Heb je als bedrijfsleider veel last van stress?

“Ja, ik heb daar weleens last van. We zijn een groeibedrijf. We hebben nog nooit kapitaal opgehaald. We groeien op eigen kracht. Ik moet dus voortdurend de cijfers in de gaten houden.

“Onze concurrenten zijn de grote energie- en oliereuzen die over miljoenen kunnen beschikken. Bij ons wordt elke euro winst meteen opnieuw geïnvesteerd in groei en innovatie. We hebben ook al wel wat meegemaakt.

“Corona bijvoorbeeld, we hadden net twee extra auto’s gekocht en twee salesmensen aangeworven en alles ging dicht.

“Toen het schip Evergreen in het Suezkanaal was gestrand, geraakten de componenten voor onze laadpalen niet tot hier.

“We hebben al faillissementen gehad bij onze leveranciers van laadpalen, zodat we ineens een tekort hadden.

“We hebben een grote diefstal gehad…

“Ik ben de enige aandeelhouder. Ik draag al het financiële risico. Dus, er zijn redenen te over om stress te hebben.”

In een eerder interview zei je dat je een bewonderaar was van Elon Musk. Ben je dat nog steeds?

“Ja, ik heb nog altijd bewondering voor Musk als ondernemer.

“Wij kijken met Europese ogen naar wat Trump en Musk in Amerika doen, maar er worden daar wel beslissingen genomen en stappen gezet.

“Ik kom uit de energiesector. Ik kan je de naam van minstens vijf overheidsorganisaties geven waarvan niemand weet wat ze doen. Wij durven hier in Europa nooit iets grondig te hervormen.

“Als Trump er niet was, hadden we nog altijd niet geïnvesteerd in onze defensie.”

Ja, ik heb nog altijd bewondering voor Elon Musk als ondernemer.
En als Trump er niet was, hadden we nog altijd niet geïnvesteerd in onze defensie

Bart Massin
Oprichter en CEO van Stroohm

Maar overdrijven die twee niet een beetje?

(Gaat onverstoorbaar verder) Kijk naar mijn sector. Veel elektrische auto’s komen uit Amerika en China. En wat is het grootste beursgenoteerde bedrijf in Europa? Louis Vuitton! Europa maakt ‘chacossen’.”

Oké, maar gaat het er nu in Amerika toch niet wat te drastisch aan toe?

“Misschien, maar er worden tenminste stappen gezet. Met het Europese systeem van besluitvorming schieten we niet op.”

Als je een bedrijf in de States zou hebben, zou je dan blij zijn?

“De vrijheid om te kunnen innoveren zou me wel aanstaan. Het aantal regeltjes en de verplichtingen hier, die zijn gewoon niet te doen.

“Onze overheden vaardigen maar regels uit zonder zich af te vragen of bedrijven de draagkracht hebben om ze na te leven.”

In de kelder van de oude stroomcentrale waar vroeger de enorme machines stonden.
In de kelder van de oude stroomcentrale waar vroeger de enorme machines stonden. 
© Frederik Beyens
Hoe ontspan je je?

“Afspreken met vrienden, iets gaan eten of drinken… Ik kan niet goed golfen, maar een uurtje balletjes kloppen vind ik wel heel ontspannend.”

Doe je aan sport?

“Veel te weinig. Ik heb ook niet veel tijd. Ik ben anderhalf jaar geleden gescheiden, dus om de andere week zijn mijn zoontjes Maxime (9) en Nathan (7) bij mij. Dan ben ik echt papa. Ik ga op tijd naar huis en blijf ’s avonds bij hen.

“In de andere weken heb ik best veel avondactiviteiten. Ik ben ook actief in onze sectororganisatie EV Belgium, Unizo en bij Voka.”

Kom je veel in Antwerpen?

“Geregeld, meestal om te eten of te drinken. In Plein Publiek of Cafeina zul je me al eens tegenkomen. En ken je Roji, dat Japanse kelderrestaurant op de Oude Koornmarkt? Daar kom ik graag. Heel gezellig en heel lekker.”

Kunst, architectuur en binnenhuisinrichting zijn mijn passies

Bart Massin
Oprichter en CEO van Stroohm

Ga je vaak op reis?

“Met mijn jonge kinderen maak ik meestal autoreizen. Ik steek nu eigenlijk vooral veel tijd in het verbouwen van mijn huis.

“Ik heb in 2017 een kasteelvilla uit 1890 in Hove gekocht. Die ben ik naar zijn oorspronkelijke staat aan het renoveren.

“Kunst, architectuur en binnenhuisinrichting zijn mijn passies. Ik ben net nog naar de beurs Affordable Art in Brussel geweest. Ik heb daar een mooi kunstwerkje kunnen kopen. Dat heeft een geschikte plaats gekregen. Daar geniet ik van. Ik hoop dat dat huis ook een warm nest voor mijn kinderen kan zijn.”

© Frederik Beyens
Wat wens je jezelf toe de volgende jaren?

“Met mijn bedrijf wil ik blijven innoveren. De elektrische auto is vertrokken. De tweedehandsmarkt gaat de verkoop een boost geven.

“En ik geloof dat Stroohm nog verder kan groeien. Er zijn partijen die de markt aan het verlaten zijn en die ruimte creëren voor ons.

“Ik zie ook wel wat zaken die we eventueel kunnen overnemen.”

En voor jou persoonlijk?

“Ik hoop dat het wat rustiger wordt. Ik heb zo ontzettend hard gewerkt de voorbije jaren, zo veel opgegeven, zo veel stress gehad.

“In 2017 is op 24 september mijn jongste zoon geboren, op 4 oktober heb ik mijn huis gekocht en op 16 oktober Stroohm opgericht. Dat was heel veel in korte tijd. Dat heeft mijn relatie geen goed gedaan.

“Nu is er een zeker evenwicht. Ik wil nu wat meer genieten van het leven. Ik heb net mijn vaarbewijs gehaald.”

Op een dag wil ik met mijn elektrische boot hier voorbijvaren, ‘Stroohmboot’ ga ik hem noemen

Bart Massin
Oprichter en CEO van Stroohm

Ga je varen?

“Het is mijn droom om een plezierjacht te kopen en dat om te bouwen tot een elektrisch schip.

“Dieselmotor eruit, elektrische motor en batterijen erin, zonnepanelen op het dak. Dan kun je ongeveer 100 kilometer varen.

“Op een dag wil ik hier voorbijvaren met mijn schip. ‘Stroohmboot’ ga ik hem noemen.”


© Frederik Beyens

Lees ook


Lees andere berichten in deze categorie



Bron: GVA

Welkom op Facebook

Welkom op Bluesky

Naar de website


Scroll naar boven