De meest verkochte wagens van nu passen niet meer in wat op veel plaatsen de voorgeschreven breedte van een parking is. Die trend zal bovendien niet meteen keren: “Auto’s mogen even breed zijn als bussen.”
Wim Lecluyse – De Standaard
De helft van de wagens die nu in Europa worden verkocht, is 180 centimeter breed. Dat blijkt uit gegevens die de Europese ngo Transport & Environment verzamelde.
In veel Europese steden is die 180 centimeter een symbolisch belangrijke afmeting: parkeerplaatsen moeten er minstens zo breed zijn. Dat betekent dat zo’n nieuwe wagen in veel van de voorziene plaatsen niet goed meer past.
De organisatie grijpt dat feit echter niet aan om te pleiten voor bredere parkeerplaatsen, maar om te ijveren voor een beperking van de breedte van de personenwagens.
De boosdoeners zijn de SUV’s, die al jarenlang aan een opmars bezig zijn. In de lijst van de meest verkochte wagens duiken die luxe terreinwagens steeds vaker op.
En aangezien ze breder zijn dan andere wagens, gaat de gemiddelde breedte van de meest verkochte wagens mee omhoog.
Stabiele stijging
Per jaar komt er gemiddeld een halve centimeter bij. In de eerste helft van dit jaar waren de populairste wagens gemiddeld 180,3 centimeter breed, terwijl dat in 2018 nog maar 177,8 centimeter was.
Die gemiddelde stijging is al langer stabiel: in de twintig jaar daarvoor werden nieuwe wagens gemiddeld tien centimeter breder, bleek uit een eerdere studie.
De groei is het duidelijkst in het segment van de duurste SUV’s. In zes jaar tijd werden de nieuwe modellen van de Land Rover Defender 20,6 cm breder, die van de BMW X5 6 cm.
Het nieuwste model van de Volvo EX90 is 4,1 cm breder dan het vorige. In het zog daarvan worden ook de wagens uit het middensegment breder.
Bij zulke brede wagens die naast elkaar geparkeerd staan, kunnen de deuren minder makkelijk of zelfs onmogelijk open zonder met het portier tegen de auto’s ernaast te tikken. Zulke wagens nemen daarom vaak ook een deel van het aangrenzende parkeervak in.
Brede terreinwagens die evenwijdig met de straat geparkeerd zijn, staan dan ook noodgedwongen deels op het voetpad of nemen een groter deel van het wegdek in.
Transport & Environment wijst erop dat dit ten koste gaat van de verkeersveiligheid. Er blijft immers minder plaats over voor fietsers en voetgangers, of voor wagens om elkaar te kruisen.
Zegt Parijs ‘non’?
Transport & Environment betwijfelt dat de trend snel zal keren. Er is immers nog heel wat marge. De maximumbreedte die in Europa toegestaan is voor personenwagens is namelijk dezelfde als die voor bussen en vrachtwagens: 2,55 meter.
Die regels dateren nog van midden jaren 90.
“Als de EU de toegelaten breedte niet aanpast en steden geen hogere parkeertarieven gaan hanteren, zullen SUV’s steeds dichter toegroeien naar de limieten die bedoeld zijn voor vrachtwagens”, zegt de ngo.
In Parijs woedt de discussie over de te grote wagens al langer.
Op 4 februari kunnen de inwoners zich uitspreken over een voorstel om de parkeertarieven voor dat soort auto’s te verhogen.
Burgemeester Anne Hidalgo hoopt op voldoende steun om de wagens uit het centrum weg te houden.
“Ze nemen onnodige ruimte in, zijn vervuilender en onveiliger”, zei ze bij de aankondiging van het referendum.
“We willen een halt toeroepen aan constructeurs die altijd maar grotere, vervuilendere en duurdere wagens op de markt brengen.”
Als het van Transport & Environment afhangt, krijgt dat voorbeeld elders navolging.
“Monster-SUV’s zijn een bedreiging voor het stedelijk weefsel. Als we nu niet optreden, zal meer en meer publieke ruimte worden ingenomen door de altijd groter wordende wagens”, klinkt het.
“Dit is niet de schonere en groenere toekomst die de burgers willen.”
Lees ook
Bron: De Standaard