Horeca Vlaanderen pleit zowaar voor “draconische straffen bij dronken rijden, en ook het draconisch verhogen van de pakkans”. Zolang er maar geen nultolerantie komt, waarbij bestuurders niets meer mogen drinken.
Werner Rommers – Nieuwsblad
15 januari 2025
Leestijd: 4 min
In de Kamer bespraken experts het wetsvoorstel van Vooruit-Kamerlid Joris Vandenbroucke om in het verkeer nu eindelijk een nultolerantie voor alcohol in te voeren. Concreet zal je dan niets meer mogen drinken als je met de wagen rijdt.
Vandaag ligt de grens op 0,5 promille:
Maximaal één à twee glazen.
Horeca Vlaanderen is “geen voorstander”,
zo liet afgevaardigd bestuurder Matthias De Caluwé duidelijk verstaan. Al pleitte hij allesbehalve voor vrijheid, blijheid.
Zijn voorstel:
De komende drie jaar “de pakkans voor dronken chauffeurs draconisch verhogen”.
Ook de strafmaat mag wat hem betreft “draconisch omhoog”.
Om na drie jaar te evalueren wat dat teweegbracht. Waarbij De Caluwé de deur openzet voor nultolerantie in het verkeer,
als er na drie jaar strenge controles én bestraffing geen verbetering is te merken.
17 verkeersdoden per jaar
Horeca Vlaanderen voelt zich in zijn protest tegen de nultolerantie op alcohol in het verkeer gesteund door de weifelende houding van veel politieke partijen.
N-VA, CD&V maar ook Les Engagés en MR – die mee onderhandelen over een nieuwe federale regering – zijn officieel geen voorstander.
Toch ligt de nultolerantie nog steeds op de onderhandelingstafel.
Bovendien blijkt uit bevragingen dat een meerderheid van de bevolking vóór is.
Er is ook zware druk van tal van experts om zo’n nultolerantie in te voeren.
In de Kamer beklemtoonden onder meer verkeersveiligheidsinstituut VIAS maar ook de politie en politierechter Siegfried Stallaert dat het een evidente maatregel is om het verkeer fors veiliger te maken.
“Nultolerantie – want zelfs al na één à twee pinten gaat je rijvaardigheid omlaag – kan jaarlijks tot 17 dodelijke verkeersslachtoffers voorkomen, net als 20 zwaar- en tot 315 lichtgewonden”, aldus Frederick Vinckenbosch van VIAS.
Hij onderstreepte samen met verkeersrechter Stallaert verschillende keren dat België, in zowat elke Europese studie rond de acceptatie van drinken en rijden, keer op keer een rampzalig figuur slaat.
“We zijn samen met Luxemburg de slechtste leerling van de klas. Nergens anders in Europa geven zoveel mensen toe dat ze recentelijk dronken rondreden.”
Ook nultolerantie voor fietsers?
Nog volgens VIAS, daarin bijgetreden door Ivan Bruggeman van de geïntegreerde politie, zijn de effecten van de nu al vele jaren lopende BOB-campagne uitgewerkt.
“Het niveau van rijden onder invloed blijft al jaren constant, er is nog amper verbetering”, aldus Vinckenbosch.
“Mensen liggen niet meer wakker van een BOB-sleutelhanger”, aldus ook Bruggeman.
Een vraag waar de politiek maar moeilijk uit geraakt, is wat er met fietsers moet gebeuren als er een nultolerantie in het verkeer komt.
Volgens de Wegcode zijn fietsers ook bestuurders, en zouden ook zij vervolgens niet langer een pint achterover mogen slaan.
Groen pleitte er dinsdag alvast voor de nultolerantie – waar de partij samen met Vooruit een felle voorstander van is – niet op fietsers toe te passen. Omdat zo’n strenge aanpak het draagvlak voor een nultolerantie in het verkeer mogelijk zou ondergraven. Maar politierechter Siegfried Stallaert is daar geen voorstander van.
“Dronken fietsers kunnen ook ernstige ongevallen veroorzaken.”
Bericht van Ouders van Verongelukte Kinderen-SAVE
Voorzitster Annemie Hemelaers gaf vandaag een sterk pleidooi in een hoorzitting van de kamer (Federaal), over de invoering van nultolerantie alcohol voor alle bestuurders in de wet, geïnitieerd door kamerlid
Joris Vandenbroucke.
Via onderstaande videolink kan je de speech van Annemie herbekijken. Ze is aan het woord vanaf minuut 44′
Lees hier haar volledige speech
én bekijk hier de bijhorende powerpoint.
Een paar quotes
“Terwijl we het er allemaal over eens zijn dat drinken en rijden niet samengaan, hebben we bij wet vandaag toch afgesproken dat we ‘wel kunnen drinken en rijden’ (…)
“Deze pijnlijke contradictie helpt ons écht niet verder, willen we de gewenste, sociale code ‘drinken en rijden gaan niet samen’
werkelijk realiseren.”
“Daarom vraag ik, in naam van alle kinderen die overleden zijn ten gevolge van ‘rijden onder invloed’ (en onverantwoord rijgedrag), en in naam van alle kinderen die dit nooit mag overkomen:
“Maak het aub duidelijk voor ieder van ons: drinken en rijden gaan niet samen, dus laten we als samenleving dit ‘glashelder’ verankeren in de wet”, zegt Annemie.
Bron: Nieuwsblad