Luchtvaart – Antwerpen-Malaga, met een tussenstop op Zaventem


Touroperator TUI vloog de afgelopen weken meermaals van Deurne naar Spanje met een tussenstop in Zaventem. Reden? Het vliegtuig moest bijtanken, met een serieuze extra uitstoot tot gevolg.

Christoph Meeussen – De Standaard


De passagiers van een TUI-vlucht uit Antwerp Airport op 28 december keken allicht raar op. Hun vliegtuig zou een kwartiertje na het opstijgen alweer aan de grond staan.

Niet voor een noodlanding in Antwerpen, maar om brandstof bij te tanken in Zaventem, na met een aanzienlijke bocht over Herselt en Aarschot te zijn gevlogen. Een halfuur later waren ze alweer op weg naar de eindbestemming, de Spaanse badstad Alicante.

De Standaard bekeek historische vluchtdata en zag dat de afgelopen maanden wel vaker tussenstops werden gemaakt in Zaventem naar Spaanse bestemmingen Alicante, Malaga en Ibiza. Sinds juli gaat het om vijf vluchten.

De extra halte diende dus niet om passagiers aan boord te laten, maar om brandstof bij te vullen. Opvallend, want in principe kan het vliegtuig – een Embraer 190 of 195 – perfect rechtstreeks naar Spanje vliegen.

‘Is de startbaan in Antwerpen nat, dan tanken we minder brandstof om toch veilig te kunnen opstijgen, en tanken we vol in Brussel om tot in Spanje te raken’

Piet Demeyere 
TUI Belgium

Piet Demeyere van luchtvaartmaatschappij TUI Belgium wijst op een samenloop van omstandigheden.

‘Is de startbaan in Antwerpen nat, dan moeten we een gewichtscontrole uitvoeren voor de veiligheid. Meestal is het gewicht in Antwerpen in orde, zodat de startbaan het aankan. Maar bijvoorbeeld bij een volle vlucht met ook bagage moet het startgewicht omlaag.’

‘Dat kan niet door passagiers weg te sturen, dus dan tanken we minder brandstof in Antwerpen om toch veilig te kunnen opstijgen, en tanken we vol in Brussel om tot in Spanje te raken.’

In Zaventem is het startgewicht geen probleem, omdat de startbaan veel langer is dan in Antwerpen.

De tussenstop betekent wel dat de vliegtuigen meer verbruiken.

Inge Mayeres van het onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven berekende met de tool van het Europees Milieuagentschap dat een extra landing en take-offcyclus met dat vliegtuig ruwweg tot 2.050 kg extra CO2-uitstoot leiden.

‘Voor een rechtstreekse vlucht Antwerpen-Alicante zijn de totale emissies 13.265 kg CO2, dus een ­extra stop via Brussel brengt de emissies ruw genomen 17 procent hoger.’

‘Wel gaat dit om vluchten binnen Europa, die binnen het Europese emissiehandelssysteem vallen. TUI moet dus emissierechten kunnen voorleggen. Extra emissies van TUI betekent minder ­beschikbare uitstootrechten voor andere bedrijven.’

Pure kafka

Ecologisch neutraal is de situatie volgens haar evenwel niet, ook al omdat ze nog extra geluidshinder in Brussel veroorzaakt.

‘Over het hele jaar gaat het over een beperkt aantal vluchten, die je op twee handen kunt tellen’, zegt Demeyere van TUI nog.

‘Je kunt ook niet stellen dat de luchthaven van Antwerpen (met de korte startbaan, red.) extreem kwetsbaar is. Maar je hebt nu eenmaal een aantal vluchten waar je de veiligheid moet laten voorgaan.’

‘Los van veel of weinig vluchten, is dit opnieuw pure kafka op de luchthaven van Antwerpen’, vindt Imade Annouri, Vlaams Parlementslid voor Groen.

‘Men blijft eraan vasthouden vandaaruit te vertrekken, ook al is de infrastructuur niet altijd geschikt. Ze moeten dan stoppen in Brussel, terwijl je daar in een halfuur kunt raken. Dit is het zoveelste hoofdstuk van inefficiënte zaken van de luchthaven van Antwerpen.’


Een vliegtuig van TUI op de luchthaven van Zaventem. belga

Lees ook


Bron: De Standaard

Naar Facebook

Naar de website


Scroll naar boven