Elke zichzelf respecterende podiumliefhebber wordt deze zomer minstens één keer in Oostende verwacht. De ticketverkoop voor Theater aan Zee gaat zoals gewoonlijk hard, maar bij deze tien straffe acts geraak je nog binnen.
1. Permanent destruction
30-31/7 en 1/8 in Spoor 2, Konterdamkaai
Met hun cultband Permanent destruction brengen actrice Naomi Velissariou en producer Joost Maaskant bloedstollende energy concerts over wezenlijke thema’s. Geïnspireerd door Sarah Kane, Heiner Müller en haar eigen leven rekent Velissariou af met seksisme, zelfhaat en de drang naar eeuwige roem. Voor het eerst (en laatst) is de integrale trilogie nu te zien in ons land.
2. Into the open
27-28/7 in Spoor 2, Konterdamkaai
Into the open, het dansconcert ter ere van vijftien jaar Voetvolk, is één bommetje energie. Als dit de artistieke weerslag is van twee jaar in ons kot: laat maar komen. Met hun unieke ‘dance meets concert’ hebben choreograaf Lisbeth Gruwez en muzikant Maarten Van Cauwenberghe een hit te pakken.
3. Voorjaarsontwaken
1/8 in het Kursaal
Wat krijg je als je de hitserie Euphoria en kwieke acteurs loslaat op een oude Duitse schooltragedie? Lentefris theater. Met durf, oog voor detail en een onuitputtelijke energie stuurt het jonge gezelschap Wolf Wolf je van de ene naar de andere uithoek van het toneel. Voorjaarsontwaken is véél, maar vooral een staalkaart van een groep multitalenten.
4. Ambient theatre fury
27-28/7 in De Grote Post
Ze zijn nog maar 25, maar Anna Franziska Jäger en Nathan Ooms behoren tot de meest spannende jonge makers van dit moment. In hun performance Ambient theatre fury observeren ze de verdovende impact van constante overprikkeling in het digitale tijdperk. Op het podium staan twee personages die obsessief op zoek zijn naar iemand om mee te praten, maar daar niet in slagen. Het klinkt verdacht herkenbaar.
5. Bitbybit
29/7 tot 1/8 in het Maria Hendrikapark
Circusbroers Vincent en Simon Bruyninckx, bekend van Collectif Malunés, spelen een gevaarlijk spel van aantrekken en afstoten. Ze experimenteren als twee bijtgrage, jonge honden met twee bits in de mond en een stalen kabel ertussen. Bitbybit is een spectaculaire en bijzonder spannende tweestrijd voor de hele familie.
6. Ferox tempus
29-30/7 in De Grote Post
Meesterverteller Luanda Casella legt je weer in de luren: wat als we de ineenstorting van de planeet konden beleven als een computerspel uit de jaren 80? Ferox tempus, Latijn voor ‘wilde tijden’, speelt zich af in 2062. De wereld wordt geteisterd door voedseloorlogen, klimaatvluchtelingen en overstromingen. Met de hulp van Depeche Mode en aerobics zoekt ze naar een uitweg uit de klimaatdepressie.
7. De bastaard
2-3/8 in het Atheneum, Leon Spilliaertstraat
Samen met voormalig Nederlands fotograaf des Vaderlands Ahmet Polat reconstrueert Rashif El Kaoui de route van zijn vader, die vanuit Marokko naar België migreerde en stierf in Zuid-Frankrijk. El Kaoui groeide op tussen de Vlaamse Kempen en het mulle Atlaszand van Marokko, maar waar hoort hij echt thuis? En schuilt er niet in ons allemaal een bastaard?
8. Vaderlandloos
1-2/8 in De Grote Post
Zeventien jaar lang had Junior Mthombeni geen nationale identiteit. In zijn muzikale solo Vaderlandloos grasduint hij op associatieve wijze door zijn leven, net zoals hij eerder deed bij Tupac Shakur en Winnie Madikizela-Mandela.
9. The memeing of life
29/7 tot en met 5/8 in Conservatorium aan Zee, Romestraat
In het geflipte The memeing of life dolt theatercollectief Dinsdag.org met de creativiteit en schaduwzijden van internetcultuur. In een razend tempo, alsof acteurs Jeff Aendenboom en Bas Vanderschoot swipen tussen scènes, brengen ze parodieën op personality-vlogs, complottheorieën, ASMR-gekraak en een reactievideo die zich loopt tot in het oneindige.
10. Unfolding an archive
30/7 tot en met 4/8 in Basisschool Kroonlaan
Choreografe en danseres Zoë Demoustier is de dochter van Daniël Demoustier, doorgewinterd oorlogsjournalist voor VRT, BBC en ITN. Voor haar solo Unfolding an archive dook ze in zijn archief. Van zijn beelden houdt ze alleen de geluiden over, waaraan ze dans toevoegt. Daarbij stelt ze kritische vragen over oorlogsverslaggeving en haar (vaak afwezige) vader.
Bron: De Standaard