Deze groep leraren gaat betogen tegen de arrogantie van de zelfverklaarde onderwijsexperts.
Wij, leerkrachten, gaan woensdag, voor sommigen onder ons de eerste keer, staken en betogen.
We doen dat niet omdat we geen 38 uur per week willen werken of omdat we niets willen veranderen. We werken sowieso al meer dan 38 uur en we willen niets liever dan dat er dingen veranderen.
Waar wij tegen betogen, is niets meer of minder dan arrogantie.
Wij protesteren tegen de arrogantie van zelfbenoemde ‘experts’, de beleidsmakers van de voorbije twintig jaar: mensen die overduidelijk geen voeling hebben met de praktijk, maar zich wel geroepen voelen om vanuit het eigen grote gelijk hun ideeën aan die praktijk op te leggen.
Een paar decennia geleden behoorde het Vlaamse onderwijs nog tot de wereldtop.
Niet alles was vroeger beter, maar sommige dingen waren dat ontegensprekelijk wel:
- Onze leerlingen haalden betere scores
- Ze leerden meer
- Het beroep van leerkracht werd meer gerespecteerd.
- En vooral: de alomtegenwoordige ‘experts’ hielden zich meer op de vlakte.
Pas toen die ‘experts‘ zich massaal met het onderwijs gingen bemoeien, ging ons onderwijs langzaamaan de dieperik in.
We weten het wel, er zijn ook andere factoren:
- De samenleving is complexer geworden
- De smartphone is ten tonele verschenen
- Er zijn veel meer leerlingen met een andere moedertaal
Maar toch: de ‘experts’, zij die ons verplicht hebben de pedagogische waan van de dag te volgen, de lat lager te leggen en leerplandoelen af te vinken, hebben daar een cruciale rol in gespeeld.
Leerkrachten hebben jaren aan een stuk aan de alarmbel getrokken bij inspecties, pedagogische begeleidingsdiensten en noem maar op, maar werden steevast genegeerd.
Het is daarom wraakroepend dat diezelfde ‘experts’ nu pretenderen met oplossingen te komen voor de problemen waarvan ze zelf in belangrijke mate de oorzaak zijn.
Voor wie het nog niet begrepen heeft: hun ‘oplossingen’ zouden de situatie (alweer) alleen maar erger maken:
- Minder autonomie voor de leerkracht
- Hogere werkdruk
- Meer burn-outs
- Meer planlast
- Een dictatoriale rol voor schooldirecties
Zet voor één keer de échte experts aan het roer in het onderwijs, de ervaringsdeskundigen:
de leerkrachten.
Wij zien dagelijks wat ons onderwijs, in al zijn facetten, nodig heeft. Geef ons de vrijheid en de autonomie om daarop in te spelen.
- Stop met ons voortdurend te controleren en te evalueren, ons allerlei regels en beperkingen op te leggen.
- Stop met verplichten, en begin met helpen en ondersteunen.
- Geef ons de vrijheid en de autonomie die we nodig hebben om ons onderwijs – de levensader van onze samenleving – er opnieuw bovenop te helpen.
We beloven het u, we zullen dat vertrouwen niet beschamen.
- Masha Celen (MUDA Kunstsecundair)
- Hilde De Saedeleer (College Ten Doorn)
- Kaat Denutte (Muda Kunstsecundair)
- Stefanie Devos (MUDA Kunstsecundair)
- Anton Froeyman (MUDA Kunstsecundair)
- Ann Geerinck (College Ten Doorn)
- Stijn Godderis (College Ten Doorn)
- Jan Gossé (Sint Franciscus Evergem)
- Lies Lamont (MUDA Kunstsecundair)
- Caroline Pieters (MUDA Kunstsecundair)
- Ivan Rebry (Richtpunt campus Eeklo)
- Bruno Rooms (MUDA Kunstsecundair)
- Ann Sieuw (College Ten Doorn)
- Jessica Seyssens (College Ten Doorn)
- Annelies Schuermans (College Ten Doorn)
- Ringo Vanovertveldt (MUDA Kunstsecundair)
- Karel Van Campenhout (MUDA Kunstsecundair)
- Yves Van Damme (GO Atheneum Beveren)
- Peter Van Hecke (MUDA Kunstsecundair)
- Corentin Verdegem (GO Atheneum Brakel)
Lees ook
Bron: De Standaard