Jos D’Haese – In het schepencollege en de gemeenteraad is het bullebakkerij troef – Bart De Wever is de ergste

Jos D’Haese op campagne: ‘Het is paniek bij de N-VA. De Wever heeft op 9 juni maar op één plaats veel stemmen verloren: hier in ’t Stad.’ Beeld Geert Van de Velde

Jos D’Haese (32) hoopt op 13 oktober Bart De Wever uit het Antwerpse stadhuis te verjagen. In de peilingen hijgen de communisten de N-VA in de nek, tot grote ongerustheid van De Wever, die waarschuwt voor extreemlinkse avonturen en de PVDA een allochtonenpartij noemt. Maar is D’Haese echt zijn grote uitdager? Of wordt hij eerder een gedroomde vijand die Vooruit en Groen leegzuigt, waarna die twee partijen verzwakt met de N-VA in zee moeten gaan?

Raf Liekens – De Morgen/Humo


Een uurtje huisbezoeken met Jos D’Haese in de volkswijken vlak bij het Antwerpse Sportpaleis leert dat hij gigantisch populair is bij mensen met Noord-Afrikaanse roots. Allemaal kennen ze hem.

Fietsende kinderen keren terug om een selfie te vragen, autoraampjes worden omlaag gedraaid, duimpjes opgestoken: “Goed bezig Jos, ik ben fan van u!”

Een jonge vrouw met hoofddoek is zo enthousiast over de politieke koning van TikTok aan haar voordeur dat ze haar vader erbij roept: “Papa, Jos D’Haese is hier!”

Waarom de hele familie voor de PVDA stemt? “Ze zijn pro hoofddoek”, zegt het meisje.

“Ik ben arbeider en de andere partijen doen te weinig voor ons”, vult haar vader aan. Hij prijst D’Haese voor zijn optreden onlangs in De afspraak.

Maar ook een witte vijftiger neemt de PVDA-folder geïnteresseerd aan.

“Wij willen kleiner gaan wonen in het centrum, maar de prijzen zijn veel te hoog. Vorige keer heb ik op Bartje gestemd, maar die vertrekt straks naar Brussel. Ik ga toch nog eens nadenken.”

Na een paar straten loopt D’Haese op wolkjes: “Als de deur opengaat, stemmen ze voor de PVDA.”

Hebt u al sluiers of slipjes moeten signeren?

(lacht) “Dat nog niet, maar ik word plots wel heel vaak aangesproken op straat. Ik moet nog wennen aan die populariteit.

Conner Rousseau heeft ooit verteld dat vrouwen bij hem soms handtastelijk werden. Gelukkig gebeurt dat bij mij niet, ik zou er echt niet tegen kunnen.”

Uw vriendin Nele Van Parys is lijsttrekker in Borgerhout. Hebt u haar moeten bekeren tot het marxisme?

“Nee, we hebben elkaar leren kennen bij Comac, de studentenbeweging van de PVDA. Zij was afdelingsvoorzitter in Gent, ik in Antwerpen.

“Onze nationale vergaderingen durfden al eens uit te lopen. Toen we vertelden dat we een koppel waren, zei iedereen: ‘Nu pas?’”

Zijn jullie het politiek over alles eens?

“Onze analyses lopen vaak gelijk, maar we hebben wel discussies over hoe we dingen met de partij moeten aanpakken.

“En in campagnetijden is het grootste twistpunt wie naar de winkel moet. (lacht) Vanmorgen ben ik zonder ontbijt vertrokken, alles was op.

“Met twee verkiezingscampagnes na elkaar is dit het drukste jaar van mijn leven, maar ook het leukste.

“Niet zo lang geleden betwijfelden de commentatoren nog of de PVDA wel een plaats had in Vlaanderen. Op 9 juni hebben we ons beste resultaat tot nog toe gehaald en werden we in Antwerpen de tweede partij met 22,9 procent.

“Veel mensen waren verrast, maar ik had vooraf al gevoeld dat we 20 procent konden halen.

“De voorbije jaren zijn we onder de waterlijn gegroeid, dankzij veel acties, petities en huisbezoeken. De socialisten hebben onder Patrick Janssens hun wijkwerking afgebouwd en wij zijn in dat gat gedoken.”

Hebt u zich al eens voorgesteld hoe u eruit zou zien op het Schoon Verdiep met de sjerp om uw middel?

“Nee. Is dat raar?”

Voor een kandidaat-burgemeester wel.

“Het gaat niet om mij, maar om de impact die wij kunnen hebben op het beleid.

“Het idee om een stad van een half miljoen mensen te leiden intimideert me niet. Het zou een grote stap zijn, maar ik zou het graag doen.”

Conner Rousseau wilde als kind al premier worden. Had u ook zulke dromen?

“Ik wilde vooral de wereld verbeteren en mensen samenbrengen.

Peter Mertens heeft mij ontdekt als organisator van het festival DiverCity, waar mensen met verschillende nationaliteiten, religies en geaardheden samenkwamen.

“Zo ben ik lijsttrekker en parlementslid geworden.

“Van het premier- of burgemeesterschap lag ik toen niet wakker. Mijn ego is niet zo groot, al zullen mensen dat niet geloven.”

Hoezo?

“Blijkbaar kom ik soms arrogant over in debatten, terwijl dat eerder een manier is om mijn verlegenheid te camoufleren. Voor huisbezoeken moet ik ook altijd een drempel over.”

Volgens politicoloog Dave Sinardet is uw kans om burgemeester te worden nihil.

(lacht) “Sinds 9 juni zitten we toch op een paar procent van een linkse meerderheid met Groen en Vooruit. Eventueel kunnen we er cd&v nog bij nemen.”

Cd&v en Vooruit zullen dat niet doen, omdat ze Vlaams en federaal met de N-VA besturen. En Patrick Janssens wijst erop dat de verzamelde linkse partijen in deze stad al vijftig jaar tussen 36 en 42 procent stranden.

“In de laatste peiling kwamen we samen aan 46 procent. We hebben nog ongeveer tienduizend stemmen nodig: dat is niet veel op een half miljoen mensen. Links wordt almaar groter.

“Op 9 juni hebben wij dubbel zoveel stemmen gewonnen als Groen en Vooruit er verloren hebben. We pakken ook stemmen af van Vlaams Belang, en zelfs N-VA’ers lopen naar ons over, omdat ze ontgoocheld zijn in ‘de kracht van verandering’.”

Jos D’Haese. Beeld Geert Van de Velde
Bent u voor De Wever dan niet de gedroomde vijand die Vooruit en Groen leegzuigt, waardoor die partijen straks verzwakt aan de onderhandelingen met de N-VA zullen beginnen?

“Nee, het is paniek bij N-VA. De Wever heeft op 9 juni maar op één plaats veel stemmen verloren: hier in ’t stad.

“Sindsdien doen hij en zijn trawanten de grofste uitspraken over ons. In de ene krant ben ik Kim Jong Joske, in de andere de nieuwe Filip Dewinter.

“Dat soort name-calling is trumpiaans, en De Wever giet daar nog een oude Vlaams Blok-saus over door te liegen dat wij de poorten willen openzetten voor illegalen.

“Dat verraadt hoe bang hij is om van de macht te worden verdreven.”

Toch kampen veel linkse kiezers met een dilemma: Groen en Vooruit versterken, zodat ze met een ervaren rot als Patrick Janssens het N-VA-beleid naar links kunnen trekken, of kiezen voor de PVDA, die mogelijk toch aan de zijlijn blijft steken.

“Vooruit en Groen zullen het bestuur niet naar links trekken. Dat is de voorbije zes jaar wel bewezen. Je krijgt hoogstens een N-VA-beleid met een paar rood-groene stippen.

“Vooruit is trots op het klimaatplan van Tom Meeuws, maar als je de erbarmelijke staat van het openbaar vervoer ziet, kun je toch moeilijk beweren dat Antwerpen de sprong heeft gemaakt naar een klimaatneutrale stad?

“De gezonde schoolmaaltijden van Jinnih Beels, dat gaat in veel scholen gewoon over een appel.

“Groen en Vooruit zullen straks verzwakt uit de verkiezingen komen, en dan moeten ze kiezen. Plooien ze voor de dictaten van De Wever? Of rechten ze de rug en kiezen ze voor een echt links bestuur waarnaar veel mensen snakken?

“Ik ben er rotsvast van overtuigd dat die linkse meerderheid er ooit komt. Hopelijk al dit keer.”

Komt die overtuiging voort uit wat Filip Dewinter de omvolking noemt?

“Dat is een walgelijke term. De demografische evolutie zal wel een rol spelen, maar de mensen zijn vooral het neoliberale ‘trek uw plan’-beleid beu.

“Mensen blijven de onbetaalbare woningen, slechte mobiliteit en toenemende ongelijkheid niet pikken.

“Ze zijn het beu dat De Wever de tegenstellingen op de spits drijft met stigmatiserende uitspraken over allochtone jongeren en Marokkaanse Berbers. (boos)

“Wat wín je er nu mee als je het huftergedrag van drie criminelen die een ambulance stelen, veralgemeent tot een hele generatie en een hele gemeenschap?

“Hij had net zo goed kunnen zeggen: ‘Het zijn altijd mannen.’ Dan zouden alle mannen zich geviseerd voelen. Wat schieten we daarmee op?”

Wat stoort u het meest aan het beleid van de voorbije jaren?

“De autoritaire bestuursstijl. In het schepencollege en de gemeenteraad is het bullebakkerij troef. De Wever is de ergste, maar de rest doet vrolijk mee met het kleineren en afbluffen van collega’s.

“Als oppositie hebben wij maar twee opties: ofwel hebben we er niks van begrepen, ofwel zijn we mensen aan het ophitsen. Nooit geven ze toe dat er misschien moet worden bijgestuurd.

“Veel middenveldorganisaties durven hun nek niet meer uit te steken, uit schrik dat hun kop eraf gaat. Liesbeth Homans heeft als schepen van Sociale Zaken ooit letterlijk gezegd dat de N-VA protesten ziet als sollicitaties voor nóg meer besparingen.

“De intimidatie gaat dus veel verder dan een paar gecancelde portretten of een geweigerd gedicht van een stadsdichteres.”

Toch is 60 procent van de Antwerpenaars tevreden met het gevoerde beleid. Wat heeft het stadsbestuur goed gedaan?

“Het heeft een aantal mooie ontmoetingsplekken gecreëerd, zoals het Nieuw Zuid en de vernieuwde Scheldekaaien.

“Ik ga zelf ook vaak op de kaai zitten om te genieten van de zonsondergang, met mijn benen bungelend boven het water. Helaas zie je die stadsvernieuwing niet in de armste wijken.

“De N-VA plant de investeringen op maat van wie geld heeft, en verkoopt de stadsontwikkeling uit aan projectontwikkelaars.

“Ze lopen het kabinet van Annick De Ridder plat en bepalen zelf de wet: 40 procent meer bouwvolume hier, woontorens van honderd meter daar.

“Het devies van De Ridder is ‘minder regels, meer vertrouwen’.

“Op de oude Slachthuissite komen 2.500 woningen en maar 10 procent daarvan moet betaalbaar zijn: dat is belachelijk in een stad waar de woningprijzen de voorbije tien jaar met 50 procent zijn gestegen.

“Wij willen ontwikkelaars een duidelijk kader opleggen: één derde betaalbare woningen, één derde sociale huisvesting en één derde waarmee ze hun goesting mogen doen.

“Steden als Gent en Sint-Niklaas hanteren soortgelijke regels.

Jean-Marie Dedecker heeft in Middelkerke zelfs een groot project ontwikkeld met twee derde betaalbare woningen en één derde sociale woningen, omdat hij vreest dat er straks geen jongeren meer in zijn gemeente kunnen wonen.

“Antwerpen heeft amper 10,5 procent sociale woningen, wij willen dat verdubbelen.”

Volgens Els van Doesburg, N-VA-schepen van Wonen, wilt u van Antwerpen ‘een hub van miserie’ maken.

“Zij gelooft dat sociale woningen armoede aantrekken, maar het is omgekeerd: ze lossen armoede op.

“Na een Pano-reportage over sociale huisvesting zat ik in Terzake tegenover Matthias Diependaele, onze nieuwe minister-president.

“‘Waarom tonen jullie de succesverhalen niet?’ vroeg hij. Ik viel van mijn stoel.

“We hadden net twee gepensioneerden gezien van wie de kinderen hadden kunnen studeren dánkzij die sociale woning. Een alleenstaande mama zei dat ze eindelijk weer wat ademruimte had. Maar voor de N-VA zijn mensen alleen succesvol als ze hun sociale woning verlaten.

“Dat was de prioriteit van Diependaele als minister van Wonen: zoveel mogelijk mensen van de wachtlijst sjotten.”

Kun je ook mensen emanciperen als ze weigeren om te werken of Nederlands te leren?

“Bij Geneeskunde voor het Volk stimuleren wij onze patiënten daarin. Maar je bereikt niks als je van een vijandbeeld vertrekt. Ik wil die mensen die geen Nederlands willen leren trouwens weleens tegenkomen. Ik zie ze niet.”

U hebt werkelijk nog nooit migranten ontmoet die hier al jaren zijn, niet werken en geen Nederlands spreken?

“Je kunt je beleid niet blijven afstemmen op uitzonderingen. Ik ken een Afghaanse vrouwenrechtenactiviste die met haar familie naar hier is gekomen omdat het ginder te onveilig werd.

“Het is onwaarschijnlijk wat een veerkracht die mensen hebben, hoe ze de taal leren, studeren, werken en zich inzetten als vrijwilliger, terwijl ze hun trauma’s nog moeten verwerken.

“En dan krijg je van een schepen dat soort bagger over je heen. Dat doet me steigeren.”

‘Ik moet nog wennen aan mijn populariteit. Bij Conner Rousseau werden vrouwen soms handtastelijk, gelukkig gebeurt dat bij mij niet.’ Beeld Geert Van de Velde
Een verdubbeling van de sociale woningen in Antwerpen zou 5,2 miljard euro kosten. ‘En dan spreken we nog niet over de onteigeningen die je moet doen’, luidt het bij N-VA.

“Ze doen alsof dat een miljardenput wordt, maar daar staan huurinkomsten tegenover, hè.

“Sinds de jaren 80 zijn de investeringen van de overheid in België teruggevallen tot een niveau dat niet meer aanvaardbaar is.

“Het resultaat zie je aan onze verouderde schoolgebouwen, ziekenhuizen, spoorinfrastructuur en sociale woningen. Er is een inhaalbeweging nodig.”

U pakt ook uit met gratis openbaar vervoer in heel Antwerpen, wat volgens schattingen van De Lijn 50 miljoen euro per jaar zou kosten. Transporteconoom Thierry Vanelslander waarschuwde in Gazet van Antwerpen voor een financiële catastrofe en zei: ‘Gratis trams en bussen lossen de files niet op. Ze zijn een leukigheid voor mensen die zich anders te voet zouden verplaatsen.’

“Maar tientallen Europese steden dóén het: Luxemburg, Duinkerke, Montpellier, Bazel, Manchester, Bern…

“Van financiële catastrofes is geen sprake, want er zijn terugverdieneffecten.

“Wij willen van het openbaar vervoer de kloppende levensader van de stad maken, zoals in veel andere wereldsteden. Dat resulteert wel degelijk in minder files, minder ongevallen, schonere lucht en een aantrekkelijkere stad.

“Duinkerke heeft onlangs een studie gedaan bij busreizigers, waaruit bleek dat velen hun auto hadden verkocht vanwege de gratis bussen.”

Zou u niet eerst proberen om meer en beter openbaar vervoer te voorzien?

“Uiteraard! Gratis openbaar vervoer gaat hand in hand met een betere kwaliteit.

De Wever geeft zelf toe dat het openbaar vervoer in Antwerpen erbarmelijk is, waardoor de stad wordt verstikt door autoverkeer.

“De N-VA draagt daarin een verpletterende verantwoordelijkheid. Ze heeft De Lijn de voorbije vijftien jaar mee kapot bespaard: Ben Weyts was vijf jaar de bevoegde minister, Marc Descheemaecker was voorzitter van de raad van bestuur en in Antwerpen is Koen Kennis al twaalf jaar schepen van Mobiliteit.

“Er is 35 miljoen euro per jaar nodig om de traminfrastructuur in Antwerpen en Gent te onderhouden: onder Weyts werd dat verlaagd tot minder dan 10 miljoen euro. En nu is alles zo versleten dat de premetro hier binnenkort een half jaar dicht moet. (sarcastisch)

“Maar ja, de begroting was wel in orde.”

N-VA, Vooruit en Open Vld hebben de historische schuld van Antwerpen weggewerkt…

(snel) “… maar dat is ten koste gegaan van de dienstverlening.

“Veel loketten en politiekantoren zijn gesloten. Je moet voor alles een afspraak maken, en voor een nieuwe reispas moet ik helemaal van Borgerhout naar het Zuid.

“Aangifte doen kan alleen nog in de nieuwe centrale politietoren, die 300 miljoen euro heeft gekost.”

U belooft: een betere dienstverlening in de wijken, gratis openbaar vervoer, 24.000 extra sociale woningen, goedkopere rusthuiskamers, grote investeringen in het Antwerps Zorgbedrijf, lagere parkeertarieven voor Antwerpenaars… Maar geen gezond financieel beleid?

“Jawel, wij maken gewoon andere keuzes.

  • “Die politietoren van 300 miljoen euro is geldverspilling.

  • “De geplande tunnel onder de Scheldekaaien komt er niet met ons: dat is een absurd project van 128 miljoen euro dat nog meer autoverkeer naar het centrum zal lokken.

  • “De geplande fietsersbrug over de Schelde van 250 miljoen euro? Weg ermee. Zelfs de Fietsersbond is ertegen!

“Wij investeren liever in mensen dan in prestigieuze landmarks.”

U schrapt eenmalige investeringen, maar door uw oplopende jaarlijkse kosten zult u op den duur de belastingen moeten verhogen, niet?

“Investeringen in onderwijs, openbaar vervoer en betaalbaar wonen verdienen zichzelf op lange termijn terug.

“We stellen ook een belastinghervorming voor om kmo’s en zelfstandigen meer zuurstof te geven.

“Een café betaalt per vierkante meter honderd keer meer dan Fernand Huts bij Katoen Natie.

“Wij willen bedrijven die groter zijn dan 5.000 vierkante meter een beetje zwaarder belasten, in ruil verlagen we het tarief voor kleinere bedrijven.

“Netto zal die hervorming meer inkomsten opleveren, omdat de grote jongens eindelijk een faire bijdrage betalen.”

Patrick Janssens heeft het hoofddoekenverbod ingevoerd en Jinnih Beels heeft geen vinger uitgestoken om er iets aan te veranderen.’ Beeld Geert Van de Velde

FLUISTERCAMPAGNE

Voor uw gedroomde linkse meerderheid hebt u nog werk aan de relaties met Groen en Vooruit. Zij klagen dat uw partij Vlaams Belang-technieken gebruikt en leugens over hen verspreidt, vooral bij moslimkiezers.

(geërgerd) “Die fluistercampagne is al maanden aan de gang.

De Wever heeft dat gelanceerd, een week later nam Conner Rousseau het over – zover gaat hun bromance dus – en daarna is Groen gevolgd.

“Wij hebben Groen en Vooruit gevraagd om ons bewijzen te geven van die zogenaamde leugens: ze konden ons niets geven.

Knack wilde er een groot artikel over maken, maar vond ook geen bewijzen. Ik wil er geen woorden meer aan vuilmaken.”

Zohra Othman (Groen), die districtsschepen was voor de PVDA in Borgerhout, zegt dat jullie in moskeeën nooit lgbtq+-rechten verdedigen: ‘Ze passen hun discours aan in functie van het publiek en zijn zo standvastig als een windhaan.’

“Ik loop elk jaar mee in de Antwerp Pride, maar ik zou verbergen dat ik voor holebirechten ben? Wie verzínt zoiets? Ons programma is toch duidelijk?”

Othman was twintig jaar lid van uw partij. Zij weet toch hoe het werkt bij jullie?

“Maar dat betekent niet dat ze de waarheid spreekt. Ze is verbitterd opgestapt en komt nu op voor Groen.

“Heel af en toe uiten mensen hun bezorgdheid over relationele opvoeding in de kleuterschool. Dan zeg ik altijd dat het toch belangrijk is dat kinderen begrijpen en respecteren dat klasgenootjes twee mama’s of papa’s kunnen hebben.

“Misschien kost dat ons stemmen, maar ik doe daar níks van af.”

Maar jullie ronselen toch kiezers door te vertellen dat de socialisten het hoofddoekenverbod hebben ingevoerd en de groenen het verbod op onverdoofd slachten hebben gestemd?

“Maar dat zijn feiten!

Janssens heeft het hoofddoekenverbod ingevoerd. De socialisten zeggen nu dat ze daar spijt van hebben, maar Jinnih Beels heeft als schepen van Onderwijs geen vinger uitgestoken om er iets aan te veranderen, en in de gemeenteraad stemde Vooruit elk voorstel weg.”

De PVDA is voor dierenwelzijn. Waarom bent u dan tegen het verbod op onverdoofd slachten?

“Dat verbod had niks met dierenwelzijn te maken. Ben Weyts (N-VA) heeft dat als een symbooldossier door de strot van de religieuze gemeenschappen geramd.

“Wil je dierenwelzijn aanpakken? Begin dan met de slachthuizen waarvan we om de haverklap schokkende Gaia-filmpjes te zien krijgen.”

In die slachthuizen worden dieren toch verdoofd?

“Ik heb het over het fokken, het dieronvriendelijke transport en de gewelddadige manier waarop dieren daar worden behandeld.”

Gaat u een wetsvoorstel indienen om het verbod op onverdoofd slachten ongedaan te maken?

“Nee, dat staat niet in ons programma. Wij willen samen met de joodse en islamitische gemeenschap bekijken welke stappen we kunnen nemen in de richting van verdoofd slachten. Maar je kunt hun dat niet opleggen.”

Het is een wet die zij niet moeten naleven?

“Jawel, maar de beste manier om ze af te dwingen is met respect en overleg. Nu misbruikt men dierenwelzijn om de moslimgemeenschap te stigmatiseren.”

In mei ontaardde een schooldebat in het Koninklijk Atheneum in geroep en getier tussen u en Meyrem Almaci. Wat is daar gebeurd?

“Ik heb al hevigere schooldebatten gedaan, hoor. Als je mij en Almaci naast elkaar zet, krijg je ambiance.

“Het laatste thema was de genocide in Gaza. Ik vroeg haar wanneer onze regering eindelijk sancties zou opleggen aan Israël. Zij was daar niet blij mee en daarna zijn we te veel door elkaar beginnen te praten.”

Ik heb aanwezigen gesproken. Almaci verweet u hypocrisie, omdat u het conflict in Gaza probeert te importeren, terwijl u zwijgt over de uitbuiting van de Oeigoeren door China. Daarop werd u woedend en riep u wel twintig keer ‘Fake news!’, waardoor Almaci geen zin meer kon afmaken. Directrice Karin Heremans moest tussenbeide komen om de boel te bedaren.

“Dat laatste klopt niet, het debat was al gedaan. Toch vond Heremans het nodig om de microfoon te nemen en mij te beschuldigen van radicalisering.

“Zíj was de enige die haar boekje te buiten ging. U weet toch dat zij opkwam voor Open Vld?

“Ik heb achteraf veel berichten gekregen van leerkrachten die zich verontschuldigden voor haar gedrag. Komaan zeg, we mogen toch nog debatteren?”

Vindt u het een goed voorbeeld van democratie als politici in een zaal vol jongeren zo tegen elkaar beginnen te brullen over zo’n gevoelig thema?

“Nee, da’s waar. Maar kunnen we stoppen met dit op te kloppen tot een staatszaak?”

Jullie hengelen wel heel graag naar de allochtone stem. Zo heeft de PVDA ook het verzet tegen het Brusselse mobiliteitsplan Good Move opgehitst, met vandalisme en geweld tegen de politie tot gevolg. Giovanni Bordonaro, PVDA-fractieleider in Anderlecht, reageerde op bedreigingen aan het adres van een groene schepen van Mobiliteit met: ‘Ja, dat komt ervan als je zo op mensen neerkijkt.’

“Dat was niet goed, maar Giovanni heeft dat ook snel rechtgezet. En hij heeft nooit iemand bedreigd. (boos)

“Maar ik ben het beu om te horen dat wij moslimstemmen ronselen. Wij mikken op de Antwerpenaars. Je haalt geen kwart van de stemmen door enkel op multiculturele en religieuze thema’s te spelen.

“Mensen met migratieroots spreken mij vooral aan over vuile straten, drugscriminaliteit, te dure woningen en defecte roltrappen in de stations.”

‘In het schepencollege en de gemeenteraad is het bullebakkerij troef. De Wever is de ergste, maar de rest doet vrolijk mee aan het kleineren en afbluffen van collega’s.’
Beeld Geert Van de Velde
Als Bordonaro te ver is gegaan, waarom werd hij nadien dan gepromoveerd tot voorzitter van de Brusselse afdeling?

“Sorry, maar het is niet onze schuld dat de groenen Good Move zo slecht hebben aangepakt. Mensen waren woedend omdat hun straat van de ene dag op de andere werd afgezet met betonblokken.

“Als je zo’n circulatieplan doorvoert, moet je de buurt vooraf betrekken, niet pas erna. Maar het is blijkbaar bon ton om elk probleem dat wij aankaarten te framen als ophitsing.”

Waarom verzet de PVDA zich tegen een mobiliteitsplan dat zorgt voor minder ziekmakende lucht en meer verkeersveiligheid in de volkswijken? Wilt u niet dat bewoners hun kinderen veilig met de fiets naar school kunnen brengen?

“Natuurlijk wel. Maar als hun vaders op de luchthaven werken, hebben ze een auto nodig. Daarom willen we ook de lage-emissiezone in Antwerpen schrappen.

“Wij liggen met Geneeskunde voor het Volk mee aan de basis van de strijd voor schone lucht, maar de LEZ schiet haar doel voorbij.

“De algemene luchtkwaliteit in Vlaanderen is verbeterd, maar Antwerpen wijkt daar niet zoveel van af. En werkende mensen, vaak met lage inkomens, zijn de dupe: havenarbeiders, poetshulpen en loodgieters die hun auto niet kunnen missen.

“Ik wil een totaalplan om de luchtkwaliteit te verbeteren, waarbij je cruiseschepen niet meer laat aanmeren aan ’t Steen en mensen met goed openbaar vervoer verleidt om hun oude dieselauto weg te doen, in plaats van hem te vervangen door een benzinewagen zoals nu gebeurt.”

Wat doet u met de verlieslatende luchthaven van Deurne? Zolang De Wever burgemeester is, blijft ze open, zegt hij.

“Die luchthaven kost Vlaanderen meer dan ze opbrengt: ze moet dicht.

“Rechtse politici vinden subsidieslurpers altijd een probleem, behalve als het gaat om miljonairs met privéjets en grote bedrijven.

“We hébben al een luchthaven in het zuiden van Antwerpen: Zaventem.

“Met de trein reis je sneller van Zaventem naar Antwerpen dan van Heathrow naar Londen.”

De Wever heeft zich dubbelgeplooid om te zorgen dat Ineos een vergunning kreeg voor de nieuwe ethaankraker in de haven. Zou u dat ook hebben gedaan?

“Nee. Die kraker is de modernste ter wereld, maar blijft een investering in het verleden.

“Zo’n kraker zet fossiele brandstoffen om in chemische basiscomponenten voor de industrie, maar je kunt die ook produceren op basis van waterstof en CO2. Dát is de toekomst.”

Als u dat tegen CEO Jim Ratcliffe zegt, zet hij zijn fabriek toch gewoon in China? Wat hebben we dan gewonnen?

“Nu gebeurt het omgekeerde: er liep in de haven een proefproject om ethanol te maken uit waterstof en CO2, maar dat werd stopgezet, omdat de markt er niet klaar voor was.

“In China draaien die installaties al, op technologisch vlak sprinten ze ons gewoon uit het wiel.

“Daarom is het ook cruciaal dat er een moratorium komt op de sluiting van strategisch belangrijke bedrijven, zoals Audi Vorst.”

Open Vld-politica Alexandra D’Archambeau tweette: ‘Ik ga de communisten nooit begrijpen. Eerst willen ze bedrijven kapotbelasten. Dan komen ze klagen wanneer ze sluiten.’ Begrijpt u de vrees dat zo’n moratorium veel bedrijven zal afschrikken om hier nog te investeren?

“We mogen een moderne fabriek met 4.200 technisch geschoolde arbeidskrachten en het grootste zonnepanelenpark van Brussel op het dak niet verloren laten gaan. Dat hele ecosysteem kan perfect andere elektrische modellen maken.

“De sluiting van busbouwer Van Hool was ook een kapitale fout, omdat we daardoor geen capaciteit meer hebben om elektrische bussen te produceren. Dat gaat wel om de mobiliteit van de toekomst, hè.

“Europa heeft dringend een strategisch plan voor de industrie nodig, met een centrale rol voor de overheid en grote programma’s in onderzoek en ontwikkeling.

“Ofwel bepalen wij in welke strategische sectoren we nog voluit willen investeren, ofwel gaat onze industrie kapot en moeten we alles invoeren vanuit het buitenland.”

In Humo kantte Marc Coucke zich tegen jullie vermogenstaks. ‘Wij investeren in 43 bedrijven en geven werk aan zo’n 50.000 mensen. Daarmee draag ik jaarlijks zo’n 50 miljoen euro bij aan de overheid. Als ik die 2 procent vermogenstaks moet betalen, moet ik elk jaar één bedrijf verkopen. Op die manier zal het licht in dit land langzaam uitgaan.’

“Wat een wilde weldoeners zijn het toch, hè?

Coucke heeft zijn bedrijf destijds verkocht voor 3,8 miljard euro zonder daar één cent belastingen op te betalen.

“Zijn vermogen groeit sneller aan dan de taks die hij zou moeten betalen.

“Hij vindt ook dat hij 50.000 mensen rijk maakt, maar het is omgekeerd: zij maken hém rijk. De vruchten van hun arbeid komen grotendeels op zijn bankrekening terecht.

“Wij vragen daar een klein stukje van terug om te zorgen voor scholen, wegen, ziekenhuizen en pensioenen.

“Of denken die miljardairs dat ze zonder kunnen? Zelfs The Financial Times schrijft dat het idee van een vermogensbelasting niet meer te stoppen is.”

Kunt u één land noemen waar uw marxistische model tot meer welvaart heeft geleid?

“Er is geen land waaraan ik me spiegel. Maar wat heeft het ongebreidelde kapitalisme ons opgeleverd?

“De ongelijkheid is schrijnend, de planeet gaat kapot, onze chemische industrie loopt naar Amerika, onze auto-industrie brokkelt af, we betalen ons blauw aan energie en we verwaarlozen het onderzoek naar nieuwe processen.”

U kunt het goed uitleggen, meneer D’Haese. In De Morgen noemde Louis Tobback uw keuze voor de PVDA ‘een verspilling van talent’. Hebt u nooit overwogen om voor een beleidspartij als Vooruit te kiezen?

“Nooit. Ik zit bij de PVDA omdat wij durven te geloven in de mogelijkheid van een andere maatschappij.

Tobback moet niet bang zijn: ik zal niet aan de zijlijn blijven staan. Ik was het eerste Vlaams Parlementslid van onze partij en ben nu kandidaat-burgemeester.

“In Zelzate en Borgerhout zitten wij al mee in het bestuur. En Antwerpen zal volgen.”

© Humo


Jos D’Haese op campagne: ‘Het is paniek bij de N-VA. De Wever heeft op 9 juni maar op één plaats veel stemmen verloren: hier in ’t Stad.’ Beeld Geert Van de Velde
Jos D’Haese op campagne: ‘Het is paniek bij de N-VA. De Wever heeft op 9 juni maar op één plaats veel stemmen verloren: hier in ’t Stad.’ Beeld Geert Van de Velde

Lees ook


Bron: De Morgen/Humo

Welkom op Facebook

Naar de website


Scroll naar boven