Als een trip door het kleurrijke universum van zijn schilderkunst: zo bouwt de Britse kunstenaar David Hockney zijn eigen immersieve beleving uit. Zijn devies: ‘Groter & dichterbij’.
Geert Van der Speeten – De Standaard
Een nieuwe kunstruimte in Londen bouwde een multimediashow uit rond het oeuvre van David Hockney die vorige week opende voor het publiek.
Tot begin juni kunnen bezoekers van de Lightroom, in de buurt van King’s Cross, zich onderdompelen in close-ups van de schilderijen, video-installaties en klankopnames van de 85-jarige kunstenaar.
De show kreeg Bigger & closer (not smaller & further away) als titel mee en moet volgens Hockney aanzetten tot intensief kijken.
‘De wereld is mooi als je ernaar kijkt, maar de meeste mensen kijken helemaal niet veel’, klinkt het in de begeleidende podcast.
‘Ik ben iemand die graag schildert. Ik kijk naar dingen.’
‘Big’ is in elk geval een van de sleutelwoorden.
Bezoekers krijgen metershoge, digitaal uitvergrote versies te zien van beroemde schilderijen als A bigger splash (1967) en A bigger Grand Canyon, 1998), een panoramisch werk uit de National Gallery of Australia dat bestaat uit 60 panelen.
Een videofilm toont ook hoe de schilder aan het werk gaat. Nico Muhly schreef nieuwe muziek.
‘Digitale extravaganza’ en ‘Next level’, zo omschreef The New York Times het initiatief.
The Observer prees de kunstenaar: ‘Ever the restless pioneer’.
Polaroidcollages
David Hockney, die in de jaren 60 debuteerde als een pionier van de Britse popart, hield het nooit bij één stijlrichting. Dat hij nu uitkomt bij de immersieve ervaring, lijkt de logische gang der dingen – en dat vindt hij zelf ook.
Altijd al experimenteerde hij met nieuwe technieken. In de jaren 80 realiseerde hij portretten en landschappen aan de hand van polaroidcollages. Hij schakelde de fax, het kopieerapparaat en vroege computeranimatie in voor zijn kunst. In de traditie van de Britse landschapsschilderkunst trok hij de natuur in, gewapend met camera’s.
In 2011 ontdekte hij dat je ook met smartphone en tablet kunt tekenen. Tijdens de lockdown gingen zijn uitbundige iPad-tekeningen, die de lente vierden in haar volle uitbarsting, vanuit zijn gehuurde hoeve in Normandië de wereld rond.
Hockney schilderde er één per dag, op een speciaal voor hem ontwikkelde app.
De rondreizende tentoonstelling De komst van de lente lokte bij Bozar in 2021 en 2022 liefst 165.000 bezoekers.
Hockney werkte ongeveer drie jaar intensief samen met het team van Lightroom en het Britse ontwerpbureau 59 Productions. Zij kiezen naar eigen zeggen ‘voor storytelling en minder voor spektakel’.
Het resultaat omschrijven ze als ‘een mix van podcast, film, theatervoorstelling, galerieshow en documentaire’.
Na Hockney zullen in de nieuwe ruimte ook shows van andere kunstenaars te zien zijn.
De kassa rinkelt
Met Bigger & closer knoopt David Hockney aan bij een trend van hoogtechnologische belevingsexpo’s die de voorbije jaren zowat alle grootsteden overspoelde.
Ze hebben een uitgesproken entertainment gehalte en doen de kassa rinkelen met populaire namen als Frida Kahlo, Vincent van Gogh, Claude Monet en Gustav Klimt.
Het is een business geworden.
Het gespecialiseerde bedrijf Exhibition Hub, dat Frida Kahlo naar de Hortagalerij in Brussel haalde, stuurt op hetzelfde moment zo’n 25 immersive experiences de wereld rond.
Bigger & closer kan een unieke troef uitspelen: dat de kunstenaar zelf het project superviseerde en goedkeurde.
Hockney houdt vol dat hij zelf nog geen enkele van de reizende belevingsexpo’s is gaan bekijken.
‘Zij zijn dood’, zei hij naar aanleiding van de opening in Londen. ‘En ik ben een levend kunstenaar.’
David Hockney, Bigger & closer
The Lightroom, Londen tot 4 juni.
Lees ook
Vul hieronder de zoekopdracht Cultuur in en vind meer berichten.
Bron: De Standaard