Dichteres Astrid Lampe wint P.C. Hooftprijs – Poëzie helpt om te blijven ademen


De Nederlandse dichteres Astrid Lampe heeft de prestigieuze P.C. Hooftprijs gewonnen. De jury bekroont daarmee een van de meest eigenzinnige en genereuze dichters van onze tijd. “Poëzie helpt om te blijven ademen”, vindt ze zelf.

Veerle Vanden Bosch – De Standaard


De poëzie van Astrid Lampe (1955) is brandend actueel.

In de dertien bundels die ze tot dusver schreef, komen vragen over het klimaat, onze lichamelijkheid en digitalisering aan bod.

De jury van de P.C. Hooftprijs bekroont met haar een van de meest eigenzinnige en genereuze dichters van onze tijd.

Astrid Lampe dicht met een diabolische intensiteit over het moderne leven, in zinnelijke en ontembare taal die vraagt om herlezing en herbeluistering.”

Ze laat internettaal, ambigue seksualiteit en de machinaties van economie en fossiele industrie probleemloos in elkaar overvloeien, in een mengeling van lyriek en gevonden taal.

Ze put uit literaire bronnen en ontleent taal aan de wereld van marketing, internet, de kunsten en de politiek.

Lampe wentelt zich in taal.

“Haar oog en vooral ook oor voor de invloed van digitale technologie op economie, klimaat en genderverhoudingen vallen op in haar oeuvre”, aldus de jury.

Haar poëzie is activistisch, dwars en energiek. Daarmee heeft ze grote invloed gehad op jongere dichters in ons taalgebied.

Belang van ambiguïteit

Meerstemmig en onconventioneel, zo noemt de jury haar gedichten.

Zelf omschrijft Lampe haar werk als radicaal lyrisch.

“Maar het is moeilijk de juiste omschrijving te vinden. Ik vind het vooral belangrijk dat mijn gedichten verleidelijke elementen bevatten.

“Ik probeer lezers via heel gewone, alledaagse zaken te verleiden om echt die poëzie tot zich te nemen en ze zo mee te sleuren die poëtische ruimte in.”

Het mooiste aan poëzie vindt Lampe dat het een manier is om je te verhouden tot de wereld en alles wat er aan de hand is, zegt ze in het persbericht.

“In gedichten geef ik geen eensluidend antwoord op alle moeilijke vragen van deze tijd. Het gaat ook niet om meningen, want juist ambiguïteit vind ik heel belangrijk.

“Als ik me ergens kwaad om maak en dat verwerk in een gedicht, dan merk ik dat vanzelf ook de andere kant van het verhaal aan bod komt.

“Een gedicht kan op meer manieren worden gelezen. Dat haalt de angel uit de polarisatie.

“Poëzie leent zich ervoor om pijnpunten aan te stippen, maar geeft mentaal ook ongelooflijk veel ruimte. Er is zoveel onverteerbaars op de wereld.

Lampe was erg verrast over het nieuws.

“Zo’n prestigieuze oeuvreprijs winnen voelt als een doorbraak. Door een verband te leggen met andere schrijfsters wordt het bovendien nog waardevoller.

“Ik gaf onlangs een lezing over Ida Gerhardt, die deze prijs in 1979 ontving. Zij ondervond nog veel weerstand van criticasters.

“Het is mooi dat het in deze tijd vanzelfsprekender is dat ook vrouwen op zo’n podium worden getild.”


De P.C. Hooft-prijs is een Nederlandse oeuvreprijs die afwisselend wordt uitgereikt voor literaire fictie, beschouwend proza en poëzie. Hij is genoemd naar de 17de-eeuwse dichter en toneelschrijver Pieter Corneliszoon Hooft, en er is een bedrag van 60.000 euro aan verbonden. De vorige winnaar voor poëzie was Alfred Schaffer (2021). Vorig jaar ging de prijs naar essayist en evolutiebioloog Tijs Goldschmidt.


DIT IS HET EERSTE GEDICHT UIT DE BUNDEL ‘TULPENWODKA’ VAN ASTRID LAMPE.

de kolenmijn nu waterberging

het cultuurlandschap volkomen kaal

de kanarie

verkast verkist opgekrast

verkast verkist opgekrast

een nachtegaal zingt

doet wat-ie moet doen

een zoveelste ik lift in de luwte

winterhard op wat voor zomermais moet doorgaan mee

de ik een teer vaasje

de kunst

het lachend lekgestoken waterbed

door ons de ratten van de stad

nipt van de plasticsoep gered

nog voor het zich leeg huilt

een nest

een biezen mandje

met veel geduld vernuft

en tot het wiegt

en tot het deint

weer in elkaar gezet

en meegegeven aan de stroom

de stroom die uitmondt in

een waterballet een

schietgebed

de bewuste ontsporing van een drietrapsraket

op onvervalste nederrap gezet het

waterbed opgelapt en jij mijn duif

opgeknapt

een oceaan van levende pixels jij

dit

fysiek lonken dat mij verplettert

krill alg wieren vonkenregen een vurend brein dit

plat versieren het zoogdier zelf gejonast

en met baleinen uitgerust

synchroon en analoog

je lichtzwaard

Literair Museum


Astrid Lampe. © Koos Breukel

Lees ook


Lees alle berichten in deze categorie



Bron: De Standaard

Welkom op Facebook

Naar de website


Scroll naar boven