Facebook-reclame – Vlaams Belang en N-VA geven apart meer geld uit op Facebook dan alle Vivaldi-partijen samen


6 miljoen euro, zoveel geld gaven alle Belgische politieke partijen in 2023 samen uit aan advertenties op Facebook en Instagram. Dat is een record. Vlaams Belang is koploper, op de voet gevolgd door de N-VA.

Valerie Droeven – De Standaard


In 2023 spendeerden de zeven partijen van de Vivaldi-regering samen iets meer dan 1,65 miljoen euro aan politieke advertenties op Facebook en Instagram.

Dat totaalcijfer ligt lager dan wat de N-VA (1,68 miljoen euro) en Vlaams Belang (1,688 miljoen euro) vorig jaar elk apart besteedden bij het moederbedrijf Meta.

Dat blijkt uit data van het Belgische burgercollectief AdLens, dat politieke reclame op sociale media in Europa in kaart brengt.

Al jaren zijn de N-VA en Vlaamse Belang in België de twee partijen die het meeste geld investeren in promotie op sociale media.

Voor de N-VA bleef het budget in 2023 ongeveer stabiel: het zakte met 2 procent.

Maar Vlaams Belang stak nog een tandje bij: in vergelijking met het jaar voordien besteedde de partij liefst 44 procent meer aan haar onlinepromotie bij Mark Zuckerberg en co.

Zo doet de partij van Tom Van Grieken haasje-over met de N-VA.

Voorzitter Van Grieken voert bovendien de persoonlijke top tien aan: vanop zijn persoonlijke Facebookpagina werden de meeste advertenties de wereld ingestuurd.

“Het is niet zo verbazingwekkend dat we in het jaar van de verkiezingen extra investeren in politieke advertenties”, zegt de partijwoordvoerder van Vlaams Belang, Alexander Van Hoecke.

“Wij communiceren met onze kiezers via sociale media. Ook omdat we geen toegang hebben tot dezelfde publieke fora als andere partijen.

“Op televisie (in entertainmentprogramma’s, red.) worden we geweerd. Bovendien weigeren vele kranten, waaronder ook De Standaard, nog altijd om advertenties en columns van ons te publiceren.”

Grillig verloop

AdLens stelt voorts vast dat de partij bijzonder grillig investeert. Zo gaf Vlaams Belang “maar” 64.262 euro uit in augustus.

Mei, daarentegen, was de topmaand: toen vloeide er 291.646 euro van Vlaams Belang naar Meta.

Die maand lanceerde de partij de campagne “Doe ze luisteren”.

Van Grieken wandelde die maand van Oostende naar Brussel en praatte onderweg met gewone Vlamingen. Van die tocht bracht hij online verslag uit. Het resulteerde in een stroom aan advertenties, gericht op Vlaamse Facebook- en Instagramgebruikers.

De meeste berichten spoorden mensen aan om op 29 mei naar Brussel te komen, waar Van Grieken en co. hun campagne met een manifestatie zouden afsluiten.

Er werd een hoge opkomst verwacht, de politie telde uiteindelijk slechts 1.600 betogers op de dag zelf.

Aan de andere kant van het politieke spectrum doet de PVDA hetzelfde als Vlaams Belang: ook de communisten warmden zich in 2023 op voor het verkiezingsjaar.

De partij investeerde het voorbije jaar 43 procent meer dan het jaar voordien in advertenties op Facebook en Instagram. Al ligt het volledige bedrag nog altijd een pak lager, de partij strandt op 637.000 euro.

PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw scoort persoonlijk ook hoog. De PVDA investeerde 204.000 euro voor de promotie van posts op Hedebouws Nederlandstalige Facebookpagina.

Daarmee laat de Luikenaar N-VA-voorzitter Bart De Wever achter zich. Die schroefde opvallend genoeg zijn uitgaven bij Facebook behoorlijk terug.

Mannenzaak

AdLens stelt nog vast dat toppolitiek in België vooral een mannenzaak blijft: in de top vijftien van Facebookspenders staan amper twee vrouwen.

De huidige Vooruit-voorzitter Melissa Depraetere op dertien; en N-VA-minister Zuhal Demir haalt op het nippertje de vijftiende plaats.

In het algemeen bleek 2023 een recordjaar als het op politieke promotiebudgetten op Facebook en Instagram aankomt.

Dit is 20 procent meer dan in 2022, 2021 en 2020. In die drie jaren bleef het totale budget altijd onder de vijf miljoen euro.

Ook Europees gezien zijn Vlaams Belang en de N-VA big spenders. Van alle Europese politieke partijen gaven ze in 2023 het meest en op één na meest uit aan Facebookadvertenties – terwijl het in Nederland toch verkiezingen waren.

De eerste Nederlandse partij in de Europese top vijf voor 2023 is GroenLinks/PvdA. Die staat met 285.025 euro op de vierde plaats.

In België begint op 9 februari de sperperiode. In die periode, die vier maanden voor de verkiezingen begint, moeten politieke partijen hun uitgaven voor communicatie beperken.


© Beeldmontage DS

Lees ook

Facebook-reclame – Belgische politici zijn opniéuw de big spenders van Europa

Bron: De Standaard

Welkom op Facebook

Naar de website


Scroll naar boven