Frederik De Backer – Ooit heeft iemand met een leidinggevende functie gedacht: misschien zijn intelligente mensen ook een doelgroep


Frederik De Backer – De Morgen


U herinnert zich dit vast niet, beste lezer, omdat De Morgen een krant is voor jonge, hippe, stedelijke, al dan niet wijdgepijpte, dun besnorde, lelijk bekapselde, met oorbellen behangen gen Z’ers.

Maar ik, een man met het brein van een boomer in het lichaam van twee millennials, weet nog goed hoe op 1 december 1997 Canvas het levenslicht zag.

Op die historische dag werd TV2 finaal gesplitst in Ketnet voor de kinderen en Canvas voor de volwassenen.

Kindse volwassenen konden nog gewoon terecht bij TV1, zoals ze dat ook vandaag nog kunnen bij VRT 1.

Ooit kon het dus. Ooit heeft iemand met een leidinggevende functie gedacht: wacht eens even, misschien zit niet iedereen ’s avonds te wachten op Tartufo! Misschien zijn intelligente mensen ook een doelgroep!

Habemus Cannabim. (De meerwaardezoeker glimlacht.)

Het woord ‘meerwaardezoeker’, nog zo’n vervaagd memento.

De afgelopen dagen kreeg ik redelijk wat reactie op mijn stukje over de overdreven aandacht die Taylor Swift werd toebedeeld voor haar bijdragen aan het American football, de democratie en alles wat voorts nog buiten het bereik van de speakers in een hondenkapsalon valt.

Wat blijkt? Ik ben niet de enige die zich ergert aan de verkleutering van de samenleving.

Je ziet het overal: alle radio- en televisiezenders, alle kranten, alle politieke partijen gaan steeds meer op elkaar lijken.

Alle grafieken in alle bedrijven zijn dezelfde, iedere doelgroep is dezelfde. De grootste gemene deler telt, de rest kan de pot op. Moneyball.

Kunt u zich voorstellen dat iets als De Canvascrack, een quiz met móéilijke vragen, vandaag wordt gemaakt?

Kunt u zich nog een krant inbeelden met een cultuurkatern dat helemaal aan cultuur is gewijd, of een nieuwswebsite waar nog tijd wordt gestoken in het corrigeren van taalfouten?

Niet belangrijk; de meeste mensen geven daar niet om.

De mééste niet, maar nog vele wel.

Ziet u in gedachten nog een politicus van cd&v, Open Vld, Vooruit of N-VA voor u zonder tong uit de mond, een Vlaams Belang-kiezer net buiten handbereik nahijgend?

Zou bijvoorbeeld links niet beter tot links bekeren, in plaats van een discours over te nemen dat links uiteindelijk naar rechts drijft?

Ze vreten zichzelf op, de partijen, de kranten, de zenders, tot er nog één overblijft.

Tot alles Vlaams Belang is, en HLN.be, en F.C. De Kampioenen, en Taylor Swift. Platte, holle mainstream.

Ooit komt de dag dat Canvas verdwijnt.

Eerst zal het budget slinken, dan zullen de programma’s enkel online te raadplegen zijn, eerst nog prominent zichtbaar, later in een donker hoekje, en het aanbod zal blijven krimpen tot uiteindelijk nog slechts een woord zonder betekenis achterblijft.

Waar ooit meerwaarde werd gevonden, zal ze niet eens meer worden gezocht.

Domvolking.

Meer cartoons

Lees andere berichten in deze categorie



Bron: De Morgen

Welkom op Facebook

Naar de website


Scroll naar boven