Podium – Theater aan Zee


Elke zichzelf respecterende podiumliefhebber wordt deze zomer minstens één keer in Oostende verwacht. De ticketverkoop voor Theater aan Zee gaat zoals gewoonlijk hard, maar bij deze tien straffe acts geraak je nog binnen.


1. Permanent ­destruction

30-31/7 en 1/8 in Spoor 2, ­Konterdamkaai

Met hun cultband Permanent destruction brengen actrice Naomi Velissariou en producer Joost Maaskant bloedstollende energy concerts over wezenlijke thema’s. Geïnspireerd door Sarah Kane, Heiner Müller en haar eigen leven rekent­ Velissariou af met seksisme, zelfhaat­ en de drang naar eeuwige roem. Voor het eerst (en laatst) is de inte­grale trilogie nu te zien in ons land.

2. Into the open

27-28/7 in Spoor 2, Konterdamkaai

Into the open, het dansconcert ter ere van vijftien jaar Voetvolk, is één bommetje energie. Als dit de artistieke weerslag is van twee jaar in ons kot: laat maar komen. Met hun unieke ‘dance meets concert’ hebben choreograaf Lisbeth Gruwez en muzikant Maarten Van Cauwenberghe een hit te pakken.

3. Voorjaarsontwaken

1/8 in het Kursaal

Wat krijg je als je de hitserie Eupho­ria en kwieke acteurs loslaat op een oude Duitse schooltragedie? Lentefris theater. Met durf, oog voor detail en een onuitputtelijke energie stuurt het jonge gezelschap Wolf Wolf je van de ene naar de andere uithoek van het toneel. Voorjaarsontwaken is véél, maar vooral een staalkaart van een groep multitalenten.

4. Ambient theatre fury

27-28/7 in De Grote Post

Ze zijn nog maar 25, maar Anna Franziska Jäger en Nathan Ooms behoren tot de meest spannende jonge makers van dit moment. In hun performance Ambient theatre fury observeren ze de verdovende impact van constante overprikkeling in het digitale tijdperk. Op het podium staan twee personages die obsessief op zoek zijn naar iemand om mee te praten, maar daar niet in slagen. Het klinkt verdacht herkenbaar.

5. Bitbybit

29/7 tot 1/8 in het Maria Hendrikapark

Circusbroers Vincent en Simon Bruyninckx, bekend van Collectif Malunés, spelen een gevaarlijk spel van aantrekken en afstoten. Ze experimenteren als twee bijtgrage, jonge honden met twee bits in de mond en een stalen kabel ertussen. Bitbybit is een spectaculaire en bijzonder spannende tweestrijd voor de hele familie.

6. Ferox tempus

29-30/7 in De Grote Post

Meesterverteller Luanda Casella legt je weer in de luren: wat als we de ineenstorting van de planeet konden beleven als een computerspel uit de jaren 80? Ferox tempus, Latijn voor ‘wilde tijden’, speelt zich af in 2062. De wereld wordt geteisterd door voedseloorlogen, klimaatvluchtelingen en overstromingen. Met de hulp van Depeche Mode en aerobics zoekt ze naar een uitweg uit de klimaatdepressie.

7. De bastaard

2-3/8 in het Atheneum, Leon Spilliaertstraat

Samen met voormalig Nederlands fotograaf des Vaderlands Ahmet Polat reconstrueert Rashif El Kaoui de route van zijn vader, die vanuit Marokko naar België migreerde en stierf in Zuid-Frankrijk. El Kaoui groeide op tussen de Vlaamse Kempen en het mulle Atlaszand van Marokko, maar waar hoort hij echt thuis? En schuilt er niet in ons allemaal een bastaard?

8. Vaderlandloos

1-2/8 in De Grote Post

Zeventien jaar lang had Junior Mthombeni geen nationale identiteit. In zijn muzikale solo Vaderlandloos grasduint hij op associatieve wijze door zijn leven, net zoals hij eerder deed bij Tupac Shakur en Winnie Madikizela-Mandela.

9. The memeing of life

29/7 tot en met 5/8 in Conservatorium aan Zee, Romestraat

In het geflipte The memeing of life dolt theatercollectief Dinsdag.org met de creativiteit en schaduwzijden van internetcultuur. In een razend tempo, alsof acteurs Jeff Aendenboom en Bas Vanderschoot swipen tussen scènes, brengen ze parodieën op personality-vlogs, complottheorieën, ASMR-gekraak en een reactievideo die zich loopt tot in het oneindige.

10. Unfolding an archive

30/7 tot en met 4/8 in Basisschool Kroonlaan

Choreografe en danseres Zoë Demoustier is de dochter van Daniël Demoustier, doorgewinterd oorlogsjournalist voor VRT, BBC en ITN. Voor haar solo Unfolding an archive dook ze in zijn archief. Van zijn beelden houdt ze alleen de geluiden over, waaraan ze dans toevoegt. Daarbij stelt ze kritische vragen over oorlogsverslaggeving en haar (vaak afwezige) vader.


Bron: De Standaard

Naar Facebook

Naar de website


Scroll naar boven