Weinig kans dat geluidsschermen E19 aan Molenveld er komen


Geen goed nieuws voor de bewoners in de wijk Molenveld en aan het Universitair Ziekenhuis (UZA) in Edegem. De schreeuw om geluidsschermen aan de E19 te plaatsen blijft voorlopig onbeantwoord. Voor Vlaamse subsidies zijn de geluidsmetingen niet indrukwekkend genoeg en het gemeentebestuur benadrukt geen middelen te hebben om ze zelf te zetten. “Dat soort bedragen kan je als gemeente eenvoudigweg niet dragen.”


Buurtcomités en petities, het lijkt allemaal niet uit te halen rond de E19 in Edegem ter hoogte van de wijk Molenveld. De bewoners worden er naar eigen zeggen al decennia geplaagd door het verkeer op de E19. Vooral het toenemend vrachtverkeer van de laatste jaren zou voor extra wrevel zorgen. In al die tijd werden er al verschillende geluidsmetingen gedaan langs beide kanten van de E19. Als die een bepaalde drempel overschrijden, kunnen de geluidsschermen namelijk geplaatst worden met behulp van Vlaamse subsidies. Tevergeefs.

Blauw

Zowel meerderheid als oppositie in Edegem zijn voor het plaatsen van geluidsschermen maar zonder middelen om dat te doen, blijft het bij een holle wens. Open Vld probeerde dan maar de partijkaart uit te spelen door rechtstreeks in dialoog te gaan met Vlaams minister voor mobiliteit Lydia Peeters, ook Open Vld.

Benoit De Freine
© Benoit De Freine

“Er is opnieuw een wijkcomité opgericht”, zegt lokaal bestuurslid Christophe Van Dessel voor de liberalen. “In het verleden zijn er al verschillende acties ondernomen, maar steeds zonder succes. Omdat de Vlaamse mobiliteit nu terug bij Open Vld zit, hebben we het initiatief genomen dit punt terug onder de aandacht te brengen.”

Geluidsmetingen

In het virtuele overleg tussen minister Peeters en Open Vld Edegem kwam nog eens aan bod dat er in 2015, 2016 en 2017 al verschillende geluidsmetingen zijn uitgevoerd. Daarbij werd de drempel van 65 decibel slechts één keer licht overschreden. Het toenmalige kabinet onder Ben Weyts (N-VA) liet toen weten dat er geen Vlaamse middelen vrijgemaakt konden worden op basis van die meetresultaten. Afgelopen september stuurde het gemeentebestuur opnieuw een vraag naar mobiliteit. Minister Peeters verwees toen opnieuw naar het eerdere antwoord van Weyts.

Heeft het gesprek tussen Open Vld Edegem en Peeters nu wel effect gehad? “Jawel, het kabinet nodigt de delegatie van de wijk uit om fysiek rond de tafel te komen zitten in Brussel, zodra dat weer coronaveilig kan”, zegt Van Dessel. “De wijk neemt een aantal initiatieven om alle gegevens en ideeën te bundelen en maakt afspraken wanneer en waar er precies nieuwe metingen kunnen plaatsvinden.”

Mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) nodigt het buurtcomité uit in Brussel, zodra dat weer veilig kan.
Mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) nodigt het buurtcomité uit in Brussel, zodra dat weer veilig kan. © Photo News

Niet waarneembaar

Aan het kabinet van Peeters zelf, klinkt het minder enthousiast. “Nieuwe metingen omwille van een beweerde toename van vrachtverkeer zijn niet meteen aan de orde”, zegt woordvoerder Jill Haeyen. “Een toename van 25% van het verkeer komt overeen met een verhoging van slechts één decibel van het geluidsniveau, wat overeenkomt met het kleinst hoorbare verschil in geluidsniveau voor het menselijk oor. Een toename van minder dan 25% is dus niet waar te nemen. Uit de verkeersindicatoren blijkt dat tussen september 2017 en september 2019 het verkeer is toegenomen met 5,7%, dus ver onder deze grens.”

Andere oplossingen?

Het kabinet benadrukt dat er ook andere oplossingen bekeken werden. “Er is reeds geluidsarm asfalt aangelegd, daarom dat bijvoorbeeld de meting van de Pieter Van Bemdenlaan in 2017 aanzienlijk betere resultaten had dan de meting uit 2010”, zegt Haeyen. “Bovendien hebben we de oefening gemaakt om de maximumsnelheid van honderd kilometer per uur in de Craeybeckxtunnel al vroeger in te voeren in de rijrichting Antwerpen, maar dat leidde slechts tot een verlaging van 0,6 decibel. Een snelheidsverlaging is dus ook geen zinvolle ingreep.”

Christophe Van Dessel, Open Vld Edegem.
Christophe Van Dessel, Open Vld Edegem. © rv

Het kabinet bevestigt nog de verantwoordelijke van het buurtcomité te ontvangen in Brussel zodra dat weer mogelijk is. “Maar op dit moment ziet het er naar uit dat eventuele geluidsschermen ten laste komen van de lokale overheid.”

Lokale middelen?

Open Vld Edegem beseft intussen ook dat de gemeente wellicht zelf zal moeten opdraaien voor de kosten, moesten de schermen er ooit komen. “Wij roepen dan ook op om voorzieningen in de Edegemse begroting te treffen om deze investering te kunnen inplannen”, besluit Van Dessel. “Als de gemeente geld heeft om een goedwerkend recyclagepark te verhuizen, kastelen aan te kopen en horecaparkings aan te leggen, zal zoiets essentieel als het welzijn, gemoeds- en nachtrust van de Edegemse burger er ook nog wel af kunnen, zeker?”

Uittredend mobiliteitsschepen Birre Timmermans (N-VA) smoort alle hoop de kiem in. “Het gaat over bedragen die we als gemeente eenvoudigweg niet kunnen dragen. Zelfs mét subsidiëring zou dat nog enorm veel zijn. Het deel ten oosten van de E19 van de Ingenieur Haesaertslaan tot de Willem Kerrickstraat bijvoorbeeld is al geraamd op 2.460.000 euro. En dan is de zijde van het UZA daar nog niet eens bij geteld. Het is gewoon niet realistisch.”

Benoit De Freine
© Benoit De Freine

Bron: Het Laatste Nieuws

Naar boven

Naar de website


Scroll naar boven