Komiek Arnout Van den Bossche richt zijn pijlen op coaches – Waarom 3.000 euro betalen voor platgestampte wijsheid


In zijn derde show neemt komiek Arnout Van den Bossche life-, opruim- en andere coaches op de hak, zoals altijd in kostuum en met een zwarte stift in de aanslag om curves te tekenen. De man is razend populair en tegelijk hebben veel mensen geen idee wie hij is. ‘Op mijn plaatsje blijven staan in een tv-studio, dat is niks voor mij.’

Jasper Van Loy – De Morgen


“Wie heeft er hier problemen?” Met die vraag heeft Arnout Van den Bossche genoeg om zijn publiek een lach van herkenning te ontlokken.

Hoe lost de mens zijn problemen op? Dat is eigenlijk de kernvraag van alles wat hij op een podium brengt.

In zijn vorige voorstellingen waren dat problemen in relaties – De relatiefluisteraar en op de werkvloer – Burn-out voor beginners nu heeft hij het gemunt op de wildgroei aan coaches, goeroes en adviseurs die al die problemen voor een kleine meerprijs willen oplossen.

Even herkenbaar als zijn onderwerpen is zijn stijl. Zijn grijze kostuum is zijn handelsmerk sinds hij in 2009 Humo’s Comedy Cup won, enkel de kleur van de das verandert met elke nieuwe voorstelling.

Naast hem heeft hij steevast een flipover staan, waarop hij voor elke grap een nieuwe grafiek tekent.

Het is zijn handelsmerk, maar de komiek kwam er eerder toevallig bij uit:

“In het begin werkte ik nog als ingenieur bij Belgacom en reed ik recht van kantoor naar het café waar ik die avond optrad. Ik had gewoon geen tijd om mijn kostuum uit te trekken. De flipover is vooral een geheugensteuntje: ik kan mijn eigen teksten niet onthouden en zoals veel ingenieurs ben ik een visuele denker.”

Coach is een grappige en luchtige voorstelling, benadrukt hij, maar voor journalisten wil hij niet verstoppen dat hij de moppen over dure cursussen en kwakzalverij op YouTube niet zomaar maakt.

“In 2019, vlak voor de pandemie, zijn mijn vrouw en ik uit elkaar gegaan. Ik heb toen veel boeken gelezen en ook een psycholoog bezocht, maar uiteindelijk kwam ik altijd weer uit bij mezelf. Ík moest het doen.

“Hetzelfde merkte ik bij mijn nieuwe vriendin.

“Ze is geadopteerd in India, maar weet niet uit welke streek ze komt of wie haar ouders zijn. Om dat trauma te helen is zij bij veel coaches te rade gegaan, ook mensen die niet te vertrouwen waren.

“Nu heeft ze haar weg gevonden, maar daar had ze geen coaches voor nodig, wel degelijk opgeleide experten.

“Ik stoor me eraan dat iedereen die dat wil, zich coach mag noemen.

“De belofte van coaching is dat je sneller tot de oplossing van je probleem komt. Maar er is geen binnenweg. Door altijd maar boeken te lezen en te praten, ontloop je de confrontatie met jezelf.

“Vaak zit er wel iets in wat zo’n coach zegt, maar moet je tot 3.000 euro betalen voor zo’n platgetrapte wijsheid? En zijn we nog in staat om onze eigen problemen op te lossen?”

FENOMEEN

Van den Bossche is om meerdere redenen een fenomeen in de Vlaamse comedy.

Met Burn-out voor beginners trad hij tussen 2016 en 2022, vier jaar dus als je de coronatijd buiten beschouwing laat, maar liefst 621 keer op voor 100.000 man, waaronder een uitverkochte Lotto Arena en acht keer de Antwerpse Arenbergschouwburg.

Ook de tournee van Coach is tot aan de zomer uitverkocht en gaat zeker door tot het voorjaar van 2025.

Hij huurde een Waalse acteur in om zijn voorstellingen over de taalgrens te spelen als Arnaud Dubois, zijn vaste regisseur Tim Goditiabois doet hetzelfde in Nederland.

En toch lijken de exploten van Van den Bossche aan veel mensen nog altijd voorbij te gaan. Je ziet hem niet op tv en niet zo heel vaak in de geschreven pers.

“Dit gesprek gaat voor mij, maar ik kan mij niet naar een format schikken en op mijn plaatsje blijven zitten in een tv-studio”, zegt hij zelf.

Veel maakt het niet uit: zalen gaan nog altijd plat als hij zelfs maar aankondigt dat hij een assenkruis gaat tekenen op zijn flipover.

Zijn publiek vond Van den Bossche op het internet.

“Ik werkte in de innovatiesector toen de sociale media opkwamen, nog voor ik doorbrak als komiek. Mijn baas gaf me de kans om me daarin te verdiepen, en zo leerde ik hoe belangrijk marketing via e-mail is.

“Een e-mailadres is een direct contact. Daarom kreeg elke fan ten tijde van De relatiefluisteraar al een gratis e-book in ruil voor zijn e-mailadres. Dat was toen ongezien.”

Enkele virale filmpjes op YouTube en Facebook deden de rest:

“Daar is wat geluk mee gemoeid, maar ik denk dat de herkenbaarheid helpt. Dat kostuum en die papieren, dat is in één oogopslag duidelijk.”

Van den Bossche is ook graag gezien op bedrijfsfeesten en teambuildings.

“Vaak krijg ik de vraag of dat niet riskant is, grappen vertellen over bazen met dikke BMW’s en vakbondsmensen in het hol van de leeuw, maar die mensen hebben niets liever.

“Alleen laat de organisatie soms te wensen over. Ik ben ooit aangekondigd als een workshop over de positieve communicatie op de werkvloer, dat leek de directeur een leuk grapje.

“Op een ander bedrijf was ik het laatste wat de werknemers nog moesten doorstaan voor ze aan hun beloofde gratis vat mochten beginnen”, lacht Van den Bossche.

Of het overdonderende succes van Burn-out voor beginners hem niet te veel druk oplegt?

“Ik zit daar niet mee in mijn hoofd. De lat ligt hoog, maar ik wil ook dat het goed is voor al die mensen die een babysit regelen, parking betalen en hun vrienden vertellen dat ze die gast met zijn flipover eens moeten zien.

“Ik ben verlost van de gedachte dat ik iets anders zou moeten doen dan de mensen laten lachen in mijn eigen stijl.

“We hebben allemaal problemen, en allemaal dezelfde.

“Als ik ervoor kan zorgen dat we die met zijn allen even kunnen delen, dan heb ik mijn job gedaan.”


Coach van Arnout Van den Bossche, nog tot het voorjaar van 2025 in heel Vlaanderen.
Info en tickets op 
www.arnoutvandenbossche.be




Coaches
Beeld 5to9 Management

Lees andere berichten in deze categorie



Bron: De Morgen

Welkom op Facebook

Naar de website


Scroll naar boven